tisdag 1 november 2011

Micke och Molle/ the Fox and the Hound

Novembermörkret sänker sig över Sverige och vi tänder lite ljus för att pigga upp stämningen. Kanske väljer vi thrillers eller skräckisar att titta på...men jag tänkte fördjupa mig i Disney's underbara värld. Nalle Puhs film går just nu på bio- och det fick mig att undra hur många disneyklassiker det finns nu. Klassikerna är de filmer som helt enkelt fått en lite bättre budget. Förr i tiden (fram till 1990-talet) målades filmerna för hand och de tog längre tid att få fram, det var inte självklart att en ny klassikers skulle komma varje år. Numera kommer det klassiker varje år och tyvärr har standarden sjunkit också.

Vad kännetecknar en Disneyklassiker då? Jo, storyn är ofta baserad på en känd barnbok eller berättelse. Djur står ofta i centrum och musik förgyller tillvaron. Det finns ofta ett budskap med filmen också. Förr var filmerna handtecknade...inte så ofta numera, tyvärr. Dessutom är en del av filmerna spännande och detta gör att filmen med fördel kan ses av hela familjen.

Jag hittar 51st klassiker...och det var ju väldigt många. Jag har valt ut 22st- då november har 22st vardagar. Jag kör en liten nedräkning av de 22bästa i mitt tycke...och då har ni säkert räknat ut att Micke och Molle är film 22.
Micke och Molle är en film jag personligen har lite svårt med. Jag är lite känslig kan jag avslöja och filmen börjar med att räven Mickes mamma blir dödad av en jägare. Det är så tragiskt, men skogens kloka uggla hjälper honom till en gård där en väldigt godhjärtad tant, änkan Tweedy, bor.
Hon och Micke blir bästa vänner. Inte så långt från denna gård bor jägare Amos Slade. Slade har en ruggig jakthund, Tjiffen, som älskar att jaga just räv. Slade har precis skaffat en hundvalp, Molle, som senare skall ta över Tjiffens jobb. Det är nu problem uppstår. Micke och Molle är "valpar/ungar" och förstår inte att de inte kan leka med varandra. De blir bästa vänner och när de sedan växer upp uppenbaras det att de kommer att bli fiender.
Denna film är väldigt djup och även om det finns komik (i form av två fåglar och en larv) i den så är den tragisk också. Jag tycker kanske inte detta är en film för barn under 8år. Detta är dock ett mästerverk med fina bilder, bra musik, djup story (kan bli lite klyschig)med spänning, glädje, tragik och ett gott slut. Därför skall den in på listan!

Micke & Molle (1981)

1 kommentar:

dario kimber sa...

Människor i olika åldersgrupper gillar att titta på film på sin fritid. Särskilt i dessa utmanande tider när majoriteten är inlåsta i sina hus och inte kan gå på bio har det blivit en mycket praktiserad erfarenhet som alla ägnar sig åt, oavsett ålder. Åldern spelar dock roll när det gäller att välja rätt film att titta på. dreamfilm

Som förälder har du kanske inte tillräckligt med tid att granska allting på internet för att se till att dina barn eller tonåringar tittar på något som är lämpligt för åldern. Tack och lov har det funnits många människor som gör listor med förslag och delar dem på sina sidor i sociala medier. Om du vill bidra kan du också göra en sådan lista och kanske lägga ut den på Facebook i en grupp för föräldrar. Se till att ditt inlägg får tillräckligt mycket engagemang så att alla ser det.