måndag 21 november 2011

AristoCats

Detta är Disney's 20.e klassiker. Den hamnar på plats 8.a!!!
Vi befinner oss i Paris 1910, i Madame Adelaide Bonfamille (fint namn, så säg) fina boning, där hon bor med sina kära katter och sin tjänare Edgar. Edgar är en riktig skurk som försöker göra sig av med katten Duchess och hennes  kattungar Marie, Berlioz och Toulous.
Anledningen: Att Madame Adelaide vill skänka huset till katterna i första hand och i andra hand till Edgar. Vilket han får veta genom att tjuvlyssna då Madame låter sin jurist skriva hennes testamente, Edgar vill ju vara förste arvinge.
Med sömnmedel i mjölken får Edgar katterna att somna djupt...
Han tänker nu skicka katterna till Timbuktu!!!
Självklart klarar sig Duchess och kattungarna, dessutom träffar dom Thomas O'Malley- en strykarkatt. O'Malley har Jazzinga vänner och här kommer den kända låten in- Alla snubbar vill ju vara katt- viket får vem som helst att skutta runt.
Denna film är den första klassikern efter Walt Disneys död. Denna film är inte så tragisk som Mickey och Molle, eller otäck som Pinocchio. Denna film visar en varm känsla mellan katter och deras ägare, men också att alla människor inte är snälla mot djur!!! Men att de ibland "låtsas" vara snälla. Falskhet är ett otyg!


Aristocats (1970)

2 kommentarer:

Dave sa...

Jag är ju sjuk så det är därför jag tjatar så mycket om filmer...

Filmerna på höger sida kan jag inte klicka på, är det några du rekommenderar, eller sånt som du har recenserat?

Varför heter bloggen coffee for real?

Åsa Annerstedt sa...

Filmerna till höger är några av mina favoriter, de är inte länkade. De är recenserade, tyvärr får du scrolla lite och kolla runt lite för att hitta dom.

Coffee for real blev nämnet när jag en natt i stockholm hade varit på bio och hamnade på 7eleven och de hade datorer jag kunde surfa på. Jag ville blogga om filmen jag sett, men kom inte på ett namn till bloggen. På 7elevens kaffemugg står det Coffee for real. Dessutom gillar jag kaffe.

När man är sjuk är film bästa medicinen, gärna ngt underhållande, overkligt och action så klart...the Matrix, kanske?