torsdag 3 november 2011

Snövit och de sju dvärgarna

Fri tolkning efter bröderna Grimms sagor...ja, så står det i början filmen om man ser den på DVD och valt svensk version. Det är inget konstigt att jag äger Snövit på DVD, tycker jag. Den tillhör filmhistorien på mer än ett vis. Den vann en Oscar (och sju små) 1939- i kategorin Honorary Award- då den var en helt ny stil och variant av film.
Historien om Snövit är väldigt enkel, det handlar om en underskön prinsessa som vill fly sin onda styvmoder. Hon blir omhändertagen av sju dvärgar och en dag kommer prinsen och hon får sitt kungadöme till slut. Denna film är inte tragisk eller sorglig på samma vis som Micke och Molle eller Bambi, mest för huvudpersonen är en människa och då också inte helt oskyldig. Vad jag menar är att när djur står i centrum finns det en oskuld i deras sätt att leva, de har inte människans förstånd. Även om Snövit är så oskuldsfull som en människa kan bli så kan hon fortfarande göra aktiva val.
Snövit blir mer obehaglig då hennes styvmor/drottningen är fruktansvärt ond och faktiskt ber en jägare att döda Snövit och lägga hennes hjärta i ett skrin som drottningen sedan vill se. Otroligt grymt, speciellt om man tänker på att anledningen är att en magisk spegel påstår att Snövit är vackrast i landet- och alltså då även vackrare än drottningen! Ja, redan här kommer utseendet in i vårat samhälle. Ytlighet=ondska!!
Det finns en mängd djur med i bilden, alla som sett den lilla sekvens som visas på Julafton vet vad jag talar om. Snövit har mycket god hand med djur, och Disney verkar förstå hur roliga, charmiga och nyttiga djur är för oss människor.
Ni kanske tycker det är märkligt att Snövit kommer så tidigt, 20.e plats. Den är vackert målad/illustrerad och musiken är vacker med orkester och sången näst intill opera...ja, just precis...opera och lite väl naiv är historien...kommer barn att gilla detta? Njea- åter igen känner jag att Disney gör film för lite äldre och i dagens läge känns Snövit mer som kulturhistoria.

Jag uppskattar, trotts allt, Snövit, men kanske är hon lite FÖR moderlig. Dvärgarna kan ju inte diska och inte städa...vilken tur då att Snövit älskar att städa och diska...eller kanske är hon lite slug trotts allt. För ser man riktigt noga så är det mest djuren som städar...kvinnlig slughet! Ja, slug eller inte, filmen är charmig och jag hoppas att barn kan titta på den och le (som jag).

Snövit och de sju dvärgarna (1937)

Inga kommentarer: