söndag 30 oktober 2011

the Adventure of TinTin/ Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet

It's here!!! Den efterlängtade långfilmen om den Belgiska hjälten Tintin är här. Spielberg hörde talas om Tintin på 1980-talet, och redan då blev han intresserad av Hergés seriefigur. I Sverige och Europa vet de flesta vem Tintin, Kapten Haddock, Milou och de övriga figurerna är. Men kanske är det lite som med Smurfarna, att den yngre generationen inte har helt koll på dessa underbara hjältar och därför är det den äldre generationens uppgift att förnya och skicka vidare.

Spielberg har haft en budget på 100 miljoner dollar och då väljer han att köra på med specialeffekter och ett tempo som heter duga. Jag såg filmen i 3D och det passar eftersom stilen är TV-spelsaktigt, Motion Capture). Kanske misstycker jag om vissa vinkelval i actionsekvenserna, men nog är detta en biofilm! Handlingen är tagen från tre serieböcker, med fokus på Enhörningen hemlighet. Tintin får tag på ett model skepp som innehåller en bit av en skattkarta, "pang bom" så hamnar vi på ett skepp där Tintin träffar Kapten Haddock för första gången och de ger sig ut på ett äventyr som handlar om ett skepp som varit i Haddocks släkt i generationer.

Självklart är fler ute efter skattkartan och jakten, i sann Indiana Jonesstil, är igång. Detta fungerar till en viss grad- men någonstans på vägen tappar Spielberg Tintinconceptet. Kanske blir det lite för mycket fokus på Kapten Haddocks alkoholproblem...känns ibland som att Tintins uppdrag är att bota Haddocks alkoholproblem.

Jag såg den med svenska röster och jag vet inte varför man inte använder de gamla dubbarna, de som dubbade den tecknade serien...kanske har de gått bort, men om de fortfarande finns i livet så saknar jag dom mycket i denna film.

Svenska röster
Tintin- Jesper Adefelt
Kapten Haddock- Jonas Hedenberg
Ivanovich Sakharine- Johan Rabeus

Jag kan tillägga att jag inte läst serieböckerna, vilket jag tror var till min fördel. Jag var underhållen och detta är en biofilm...men figuren Tintin kommer inte fram.
 Betyg: 3.a
Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet (2011)

Inga kommentarer: