söndag 16 oktober 2011

Svensson Svensson- i Nöd och Lust

Detta är den andra filmen (första kom 1997 och heter Svensson Svensson- filmen) som bygger på TV serien "Svensson Svensson" som började gå på TV 1994. Serien och filmerna handlar om den typiske Svenssonfamiljen med just det namnet Svensson. Det är mannen, Gustav (Allan Svensson) frun Lena (Suzanne Reuter) och barnen Lina (Claudia Galli) och Max (Gabriel Odenhammar). Familjen bor utanför Örebro i ett typiskt villaområde och har en volvo. Gustav är ett stort fotbollsfan och har jobbat som brevbärare, men efter att email kom så går det inte så bra för brevbärarna, och Gustav är numera förtidspensionär.

I denna film har vi kommit så långt att Lina och Max är vuxna och mer eller mindre är ute ur bilden. Gustav och Lena har stött på lite problem i deras äktenskap och för att försöka rädda det snart 30åriga äktenskapet har de beslutat sig för en weekendresa till en lugn och fin plats (Trosa) där de kan umgås mer på djupet. Lena har bett Gustav att inte nämna, tänka eller drömma om fotboll under denna resa för då lämnar hon honom. Gustav tror inte att detta skall vara något problem, men när Tommy Franzén (Peter Dalle), en fotbollslegendar från 1974, dyker upp på samma pensionat där Gustav och Lena skall bo blir det stora problem.

Filmen är inte speciellt bra, Gustav och Lena är inte så roliga som karaktärer längre, och de känns mer tragiska än komiska. Det överdrivan känns föråldrat och tajmingen i skämten är inte helt ok. Komedi är (som jag och många andra redan sagt) de svåraste man kan ge sig in på. Filmen är bara 85min lång vilket en komedi bör klara...men det klarar inte denna film. "Svensson Svensson" var bäst som TVserie och idén bygger ju på den svenska familjens stereotyp...tar man bort barnen...eller någon part för den delen...så mister idén sin poäng.

Visst skrattar jag till ibland när något känns typsikt eller hopplöst, men det räcker inte- och inte på bio...hade jag suttit hemma en söndagkväll och inte haft något bättre för mig så kanske jag hade sett filmen om den gått på TV...men inte skulle jag betala för detta...

Betyg. 2.a
Svensson Svensson- i Nöd och Lust (2011)

Inga kommentarer: