söndag 23 oktober 2011

Contagion

Årets stjärnspäckade Hollywoodfilm. Let's namedrop: Matt Damon, Marion Cotillars, Gwyneth Paltrow, Laurence Fishburne, Jude Law och Kate Winslet skall höja denna film till skyarna. Lyckas dom?
Beth (Gwyneth Paltrow) kommer hem från en resa och verkar fått med sig influensan...men efter att hon och hennes son dör börjar maken Mitch (Matt Damon), som för övrigt verkar vara immun (surprise) ana oråd. Det visar sig vara ett mycket aggressivt virus som inte har den enklaste koden att knäcka. Många läkare och forskare blandas in samtidigt som media vill veta vad som pågår...vissa tar tillfället i akt att tjäna en stor hacka på att lura och ge falskt hopp till de smittade.

Det är intressant och trovärdigt hur man får fram ett vaccin mot ett virus. De talar om svininfluensan och H1N1-viruset. Nu kan jag ju inte säga att det är så här det går till i verkligheten, men jag köper det. Detta är dock inte en biofilm och trotts den normallånga tiden, 1h45min, känns den lång ibland. Sedan ser jag inte varför man slängt in så många skådespelare...Matt Damon, Marion Cotillars och Gwyneth Paltrow känns bortkastade. Jag menar inte att de spelar dåligt, men dessa skådespelare skall ha större roller i en film. Dessutom är det ju lite märkligt att ha med sååå många kändisar. Filmen försöker helt enkelt få en större publik, filmen hade varit bättre om man bara fokuserat på läkar- och forskarteamet och möjligtvis Jude Laws figur som vill tjäna pengar på viruset. Övriga relationer känns överflödiga.

Men är man intresserad av dessa virusfilmer så kan jag med glädje säga att den är annorlunda mot I am Legend (2007) och 28 days later (2002), där man drar in levande döda i bilden. De får inte vara med här. Contagion är helt klart sevärd, men det finns inga hoppscener och det är inte en skräckfilm!


Betyg: 3.a
Contagion (2011) 

Inga kommentarer: