söndag 10 januari 2010

Plutonen

Platoon, 1986 är regisserad av Oliver Stone och handlar om den unge Chris Taylor (Charlie Sheen) som frivilligt ger sig in i Vietnamkriget. Han har ingen aning om hur detta påverkar en människa. Det är inte bara han själv som förändras som person under detta krig, alla förändras. Inom plutonen uppstår det konflikter mellan de två ledarna Robert Barnes (Tom Berenger) och Elias Grodin (Willem Dafoe) och med det dras en gräns mellan männen i Plutonen.

Ja, det blir redan nu en till krigsfilm, och i denna har Apocalypse Now stjärnan Marin Sheens son, Charlie Sheen, huvudrollen. Detta var långt innan Charlie Sheen kom på att han hörde hemma i det dryga komediträsket. Dessutom finns Johnny Depp, Forest Whitaker, Mark Moses och John C. McGinley med i filmen. Krigsfilmer fascinerar mig då det handlar om extrema situationer som vi människor skapar. Jag kommer aldrig förstå varför ett krig måste ske, men jag vet att det är otroligt vad människor kan drivas till att göra på grund av olikheter och olika värderingar. Men en krigsfilm visar även på hur tight en grupp kan bli- brotherhood of man- tragiskt bara att det måste ske under hemska förhållanden. Jag nöjer mig med att se det på TV, och att trösta mig med att krig inte bedrivs lika brutalt längre...eller det är nog bara en illusion, ett krig är ett krig.


Filmen går ikväll på TV3 kl. 0.00

Inga kommentarer: