torsdag 21 januari 2010

Matrubhoomi: A Nation Without Women

Precis när jag tänkte: "Det går vist inget bra på TV ikväll..." så hittar jag denna Fransk/Indiska film från 2003. Ett Land utan Kvinnor heter den på svenska. Inte några, för mig, kända skådespelare. Men historien är intressant och det kom en film 2006 som heter Children of Men och har lite samma idé som denna film. Denna film är dock mycket bättre!

Filmen handlar i detta fall om att kvinnorna håller på att ta slut, och därmed reproduktionen av människan. Filmen börjar med att en kvinna föder ett barn, det är stor uppståndelse i den Indiska byn, men när fadern upptäcker att det är en dotter så dränker han henne. Detta fortgår i hela Indien, och tillslut finns det knappt några kvinnor kvar. Det finns nu inga kvinnor att gifta sig med, och detta är ett stort problem i Indien. Män skall inte vara ungkarlar föralltid. Vi får följa Ramsharan som är en änkling med två söner som inte har någon att gifta sig med. De får reda på att i grannbyn finns det en 14årig flicka som inte blivit bortgift ännu.

Denna historia är intressant skildrad, självklart sitter jag som tjej och irriterar mig på dessa idiotiska män...men jag tycker att både killar och tjejer skall se den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Jag halkade in här för första gången och blev lite nyfiken på vem du är? Har du läst filmvetenskap och i så fall var? Bästa film förra året? Bästa film över huvud taget som du sett? /Eva

Åsa sa...

Ja, jag har läst i USA på Ventura College och sedan på Högskolan Dalarna. Förra året fastnade jag för The Stoning of Soraya...men jag gillade verkligen Inglourious Basterds, är stort Tarantino-fan. Bästa film någonsin tycker jag är cykeltjuven. Vad gillar du?

Anonym sa...

Best of the best är Gökboet. Gillar också Into the wild och Crash väldigt mycket. Inglorius basterds har jag ännu inte sett, men tror stenhårt på den! /Eva