tisdag 26 januari 2010

Cloudy with a Chance of Meatballs

Barnfilmstime!!! Det är inte Disney eller Pixar, utan Sony Picture Animation som producerat denna film som bygger på en bok. Och om man tittar på titeln så säger den att det är molnigt med risk för köttbullar...och tittar jag på den svenska översättningen så läser jag Det Regnar Köttbullar. Men det är precis vad det aldrig gör i denna film. All annan mat regnar, utom just köttbullar!!!

Filmen handlar om Flint som är en uppfinnare/vetenskapsman. Han bor ute på en ö där exportvaran är sardiner. Tills en dag då resten av världen inser att sardiner är äckligt!!! Nu måste öborna äta sin sardiner själva...och det är det enda som finns på ön...lite märkligt! Flint skall nu uppfinna en matmaskin som kan förvandla vatten till mat. Men maskinen behöver extrema mängder ström, och han kopplar upp den till öns elkraftverk...jättebra att lära ungar att leka med el...

Det blir i allafall en överladdning och maskinen flyger iväg och fastnar i atmosfären...ja, det låter trovärdigt. Men Flint kan styra den med sin remotecontrol...dosa...och det första som faller över ön som bara får äta sardiner är cheezeburgers. Lycka!!!

Borgmästaren, som inte vill medborgarnas bästa utan bara vill dra in pengar, ser detta som en perfekt turistaattraktion. Flint får jobb hos honom och sen går det utför...tills allt ordnar sig i slutet, såklart.

Ok, så jag drar massa lärdomar från denna film.
1. Politiker är elaka!
2. Feta människor blir elaka och otäcka!
3. Om man bor på en ö får man bara äta sardiner
4. Att vara uppfinnare är coolt
5. Nerviga och virriga killar får ALLTID de söta tjejerna...
6. Man kan inte leva på gamla meriter (det viste jag redan)
7. Meterologer har ingen utbildning-de är misslyckade människor
8. Uppfinnare och affärsman går inte ihop
9. Fetma är ett STORT problem
10. Apan är klokare än människan

Ja, det var några av dom viktiga poängen som filmen vill lära barn. Annars är den lite för lång, 90min den kunde ha varit 70min, den tappar tempo och är lite väl fånig i mitten innan man äntligen kommer till slutet. Men det är sköna färger, roliga figurer och jag gillar när Flint skall ha snöbollskrig med glass och blir en helt psykiskt störd person...jag vet dock inte om jag skulle vilja att mina barn såg det...men jag har ju inga så det är inget problem än! Kan nämna att Mr. T gör parodi på sig själv...men det lär ingen unge fatta!

Dubbningen är, som alltid, så där...men det är ett problem jag som vuxen dras med, tror inte att barnen bryr sig så mkt.

Jag ger denna teckande film en 2.a pga. en hel del skepsism...men jag erkänner att jag skrattade till och med innan den började.

Inga kommentarer: