söndag 25 april 2010

the Shawshank Redemption/ Nyckeln Till Frihet

Ibland kan jag bli så förvirrad på hur tidningar sätter betyg på filmer. Denna film har fått 3 plus (mm, vilken tidning kan det vara?) och Sånt är Livet (1996) har fått fyra plus...hur tänker dem?!

Shawshank Redeption, eller nyckeln till frihet, har kanske de flesta sett utan att ha tänkt på det. Men tro mig, den går att se fler gånger. Det var en av de första filmerna jag såg med Morgan Freeman. Jag var inte ett stort dramafan när jag började se film. Detta drama utspelar sig till största del i ett fängelse där två till synes goda människor har hamnat. Andy (Tim Robbins) har mördat sin fru och hennes älskare och hamnar på Shawshank fängelset där han träffar "fixaren" Red (Morgan Freeman). De två männen får genast bra kontakt och en utvecklade och intressant resa börjar innanför fängelsets väggar.

Historien hänger mycket på de två huvudpersonerna, Tim Robbins och Morgan Freeman är helt underbara! Filmen blev oscarnominerad men fick ingen statyett...helsjukt! I mina ögon är detta en klar fyra om inte en femma!

the Shawshank Redemption (1994) ikväll på TV4 Film kl. 21.00

Inga kommentarer: