lördag 24 april 2010

Little Children

Funny Story, skulle man kort kunna sammanfatta denna romantiska tragikomiska film. Vi befinner oss i en Amerikansk förort där ytlighet härjar (men var härjar inte den...?). Sarah (Kate Winslet) lever i ett ganska kärlekslöst förhållande, och ser lite risig ut. Hon brukar gå till parken med sin dotter, precis som alla andra hemmafruar...och en hemmaman, Brad (Patrick Wilson). Brad är gift med en dokumentärfilmare, Kathy (Jennifer Connelly) som har fullt upp med sig själv. Brad är en hunk i många av hemmafruarnas ögon, en dag tar Sarah kontakt med honom i parken och då börjar en intressant relation.

Samtidigt som detta pågår det ytterligare ett relationsdrama i filmen. Ronnie (Jackie Earle Haley) har precis blivit frisläppt från fängelset- han bor nu hos sin mamma. Han är en vek och konstig man, dessutom fruktas han vara en pedofil. Larry (Noah Emmerich) är en polis som gått i förtidspension och han saknar sitt jobb väldigt mycket, hans dagar går därför åt till att "mobba" och göra livet surt för Ronnie.

Dessa två historier vävs in i varandra på ett bra sätt. Skådespelet är väldigt bra, och även om jag inte kan identifiera mig med någon i filmen så är den väldigt underhållande. Jag är annars väldigt skeptisk till romantiska komedier, men jag vet inte om jag tycker att detta är en komedi...mer ett romantiskt drama, om hur livet kan bli om man inte vågar göra det man verkligen vill från början. Våga mer!

Little Children (2006) ikväll på SVT 2 kl. 21.00

Inga kommentarer: