fredag 16 april 2010

Clash of the Titans

Ni som följer min blogg har säkert sett att det inte var så länge sedan jag såg Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief, en ungdomsfilm men med samma gudar och skurkar. Det som gör mig lite osäker är varför aldrig Herkules dyker upp i någon film, speciellt i denna film då det handlar om Perseus, Zeus son som föddes av en människa. Perseus är alltså en halvgud- percis som Percy (Percy var dock Poseidons son) och Herkules.

Ni som är filmnördar vet säkert också att det finns en film med samma namn från 1981, men dessa två filmer skiljer sig ganska mycket. I den gamla versionen blir Perseus förälskad i Prinsessan Andromeda, som redan är bortlovad och därmed blir det ett svartsjukedrama i det hela (det har man skippat i den nya versionen). I första versionen står striden mellan Zeus och Perseus. Zeus har satt upp olika test för Perseus som att fånga Pegasus...hmm, är inte det Herkules häst...och att dräpa monstret Kraken...jo, det monstret var med i Pirates of the Carabbean. Kan nämna att Laurence Oliver spelade Zeus i den gamla filmen och i den nya är det Liam Neeson som får leka Gud.

I denna film är det ett männskligt uppror mot Gudarna, människorna i Argos, Grekland börjar tvivla på gudarnas makt och slutar tro. Detta förgrymmar Zeus och då ser Hades sin chans att frigöra sig från Helvetet. Zeus tror att det är enbart människorna som är elaka och otacksamma, men det är alltså Hades som styr allt. Men då dyker Perseus upp, olyckliheter har gjort så att han hamnar i Argos, vilket visar sig vara deras räddning. Denne enkle fiskare skall nu fajtas mot Medusa, Kraken och till slut en smashing fajt mot självaste Hades. Upplagt för ett härligt actionäventyr!

Men som så många gånger blir detta ett antiklimax, fajterna är en aning platta och kännslan mellan männen som är ute i krig känns sval och vek...var är "brotherhood of man"? Storyn känns lite fånig, jag vet inte om dem har försökt få in för mycket, att manuset blir lite för komplicerat och då faller det platt. Zeus, Hades och Poseidon med alla de andra grekiska gudarna är intressant isig, det behövs inte så mycket för att vi skall drar in i mytologins underbara värld.

Skådisarna kan inte heller rädda filmen. När jag ser att det är Ralph Fiennes som spelar Hades och Liam Neeson som spelar Zeus så får jag höga förväntninga. Det är kul att se dessa två skådisar mot varandra, i Schindler's List (1993) var båda med men inte mot varandra på detta vis. Sam Worthington som fick sitt genombrott i Terminator: Salvation (2009) och var med i Avatar (2009) spelar Perseus, men här känns det som en ung Russell Crowe- blunda så hör ni var jag menar. Men jag kan säga att Pegasus, som är svart i denna film, är makalöst vacker och gör ett kanonjobb- Oscar för bästa djur!

För regin står Fransmannen Louis Leterrier som gjort Transporter (2002) och the Incredible Hulk (2008) som inte är några direkta fullträffar, Hulkenfilmen hade många specialeffekter och det har även denna film. Men spelmässigt så får inte skådespelarna något direkt utrymme. Så Pegasus och vissa effekter är det jag försöker att glädjas åt, Men besviken lämnade jag biografen, och hoppas nu på Prince of Persia: The Sands of Time (2010)

Clash of the Titans (2010) betyg 2.a, på bio

Inga kommentarer: