måndag 6 februari 2012

Puss in Boots/ Mästerkatten

Alla Shrekälskare kanske ger denna spinn off en chans. Men jag var tveksam när jag fick höra att Dreamworks skulle göra en film med mästerkatten i huvudrollen. Nog är Antonio Banderas ok som Puss, han ger katten en touch av Zorro. Men spinn offs brukar inte alltid bli lyckade...

Vi kan börja med historien som tar oss tillbaka när Puss är liten och får sin identitet. Vi får nu veta varför han är den han är. Men Humpty Dumpty figuren känns en aning jobbig. Kunde man inte komma på något bättre? Helt ok med de magiska bönorna och att dra in Jack osv. Scenerna i början när katterna skatt fajtas är klockrena på det lite spanska viset. Men räcker detta då? Nog känns det mer som en barnfilm än Shrek i allafall, men jag är nog ändå lite förvirrad när det gäller publik. Jag skulle ha önskat mig en liten tydligare knytning till Shrek också...eller så blir det fler Puss in Boots filmer.
Inget fel på animationen och kul med Salma Hayek som Kitty och Zach Galifianakis som Humpty Dumpty. Den är underhållande men kanske Humpty Dumpty kunde ha varit bättre, sedan är budskapet tydligt. Man skall inte vara girig! Inte heller avundsjuk på andras framgång! (Men det kan ju gälla vuxna nästan mer...)

Betyg: 3
Puss in Boots (2011)

Inga kommentarer: