onsdag 8 februari 2012

Moneyball

Ja, den kom till Sverige redan 9 december. Jag tänkte inte se den. Den handlar om baseball och Brad Pitt har huvudrollen...det kändes som en film som jag redan hade sett och tyvärr har jag inget intresse av baseball. Men när den får Oscarsnomineringar och andra priser så börjar jag funderar. Jag har precis varit ute och rest och på långflygningen med Virgin Atlantic (produktplacering) visades den och jag valde att se den.

Det visade sig vara mycket mer än baseball och Brad Pitt. Oakland A's (Athletics) ligger risigt till mest pågrund av ekonomin. De letar fram talanger och utvecklar dom och när de är riktigt värdefulla kommer de rikare lagen och köper upp dom. Oakland A's får aldrig chancen på riktigt. Brad Pitt spelar Billy Beane, General Manager (GM) för laget och börjar bli frustrerad när de har så lite pengar att röra sig med. Han har självklart en intressant karriär som spelare bakom sig.
Billy börjar röra om och hamnar i ett "affärs"möte med en konkurrerande klubb där han lägger märket till en "kontorsnisse", Peter Brand- som spelas av Jonah Hill (Superbad). Hill gör en väldigt fin prestation, utan att jag egentligen vet vad det är han gör. Jag utgår ifrån hans tajming som är mycket bra. Jag länkar till en intervju med honom- hoppas den finns kvar ett tag. Man får scrolla ner en bit för själva videon.
http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2094712/Moneyball-star-Jonah-Hill-reveals-Japanese-food-secret-dramatic-weight-loss.html

 Philip Seymoure Hoffman spelar Art Howe, tränaren för Oakland A's. Han och Billy har några oenigheter som förgyller historien.

Man behöver inte gilla baseball för att se Moneyball. Det är en mycket intressant historia om problemlösning. Hur Billy och Pete tar fram ett helt nytt sätt att tänka inom idrott. Jag funderar lite på om det finns någon Pete i Sverige som älskar hockey och kan flytta till Leksand...

Jag har dålig koll på hur den gick och var den gick i Sverige på bio. Men kommer den i er väg, så se den!

Betyg: 4.a
Moneyball (2011)

Inga kommentarer: