tisdag 7 februari 2012

Järnladyn/ Iron Lady















Jag bloggade om J.Edgar för några veckor sedan och nu är det redan dags för nästa porträtt. Denna gång är det Baroness Thatcher. Hon var Englands första kvinnliga premiärminister och verkade 1979-1990. Hon är utan tvekan en av Englands viktigaste politiker genom tiderna. Hon har en järnvilja och en moral utan dess like. Hon har alltid varit sann mot sig själv, och man glömmer inte när Stina Dabrowski får en intervju med Järnladyn och i slutet ber henne hoppa ett litet skutt (Stina gjorde så vid alla hennes intervjuer) och Thatcher svarar något i stil med att hon gör inte sådant nonsens, hon tar stora kliv i livet istället, inte små skutt i TVstudio. http://www.youtube.com/watch?v=QiMs165tVdw&feature=related
(Jag vill minnas att Madonna inte skuttade heller...)

Jag kan inte tänka mig någon så svår och skrämmande att gestalta som Margaret Thatcher, och jag undrar så vad hon tycker om Meryl Streeps rollprestation här. Men det förbli obesvarat.

Att göra en film om Margaret Thatcher måste vara svårt. Det finns otroligt mycket material om henne och hennes liv. Det gäller verkligen att välja "rätt" och få med det "viktigaste". Dessutom ska man hitta personen Thatcher i en skådespelerska, detaljer är A och O. Något som man missade en del i J. Edgar.

Allt som sägs är av vikt, manuset är en stor pusselbit tillsammans med huvudrollen. Vem som helst kan inte spela Margaret Thatcher, jag kan inte tänka mig någon göra det. Meryl Streep vågar ta på sig rollen som medelålders och den äldre Thatcher. Här gäller det att fånga rösten och hur den med tiden jobbas fram. Det gäller att få till frisyren och fånga förvandlingen av kvinnan Thatcher. Thatcher var en extremt konservativ och patriotisk kvinna som vågade såga att England var ett bra land, ett modigt land. När allt detta är på plats läggs resten av filmupplevelsen på foto, ljud och redigering.

Fotot är väldigt bra, det blir inte mycket bättre än så här. Det finns gott om vinklar, bra val av bildutsnitt och när man skall använda ur-fokus. Dessutom används arkivbilder som ger hela handlingen en äkthet. Ljudet är genomtänkt och redigeringen genialisk. Man berättar historien fram och tillbaka utan att tappa den röda tråden eller göra det svårt för publiken att följa med. (Detta var J. Edgar stora minus.) Jag bara njuter när jag ser denna film.

Meryl Streep har fått en Golden Globe för rollen och hon är Oscarsnominerad, bara det gör filmen värd att se. Jag skulle bli så otroligt besviken om hon inte får en Oscar för detta. (Filmen är även nom. för make up.) Streep är i högform, hon är en helt fantastisk skådespelerska och hon väljer alltid utmanande roller. Detta är dock den mest skrämmande rollen hon kunde ge sig på, men som hon gör det!! Där J. Edgar inte höll, håller Iron Lady. Man bör se båda filmerna om man är filmnörd, så kan man göra en egen analys. Men vill man bara se en så är det utan tvekan Iron Lady.

Betyg: 5
Iron Lady (2011)

Inga kommentarer: