söndag 26 februari 2012

War Horse

Oscarsnominerad för bästa film...vilket den inte kommer att vinna.

Detta kan bära eller brista. Spielberg gillar storfilmer som sträcker sig genom tid och rum, Oscarsjuryn brukar också gilla detta. Men det är inte alltid biopubliken tycker det är bra, och inte heller alltid som filmkritikerna gillar det. Ibland kan "less is more" stämma. Detta är ett historiskt drama i krigsmiljö (Första Världskriget) och huvudrollen spelas av en häst! Brown Beauty...nej, hästen heter Joey. Relationen mellan hästen och dess unge ägare går inte att ta miste på. Pojkens far köpte "fel" häst, han var på hästmarknaden och skulle köpa en arbetshäst (typ rasen Shire) men kommer hem med en ridhäst, som i verkligheten spelas av 14 olika hästar.

Redan här börjar jag rynka på näsan...hästen som är en unghäst verkar inte ha avvänts från sin mamma (stoet), vilket brukar ske vid 5-6månaders ålder. Man talar om att den inte är inriden, vilket betyder att den bör vara över 2år...hm. Dessutom får vi se när hästen föds, och det är också lite brister där, men det låter jag vara eftersom man inte riktigt brukar visa hur bäbisar heller föds...alltså, de ploppar ut och är rena...HALLÅÅÅ!

Albert, den unga pojken, jobbar stenhårt med hästen för att få den och plöja åkern åt familjen så de skall kunna betala hyran. Men tyvärr får de lov att sälja den till den Brittiska armén, och nu börjar en minst sagt osannolik historia. Men visst är den underhållande, och en aning förutsägbar. Relationen mellan "Brown Beauty" och "Black Beauty" (som jag kallar hästarna) är väldigt förmänskligad och jag varnar er för att gå på detta. (Tror SVT's recensent Göran köpte det hela.)

Väldigt snyggt foto, lite skön humor i allvaret (comic relief från en Gås!) och massor av musik från JohnWilliams (Star Wars, m.m.) Det är en lååång film, 2h30min. Skådespelet är överdrivet och lite si och så...men det är inga riktiga storstjärnor med (ok, Sherlock Holmes och Tinker Tailor Soldier Spy-skådisen Benedict Cumberbatch finns med) vilket är positivt.

Betyg: 3...lite svag, den är helt enkelt för orealistisk.
War Horse (2011)

1 kommentar:

Joel V sa...

Håller med om att relationen känns lite "för mycket". Däremot älskar jag "no-mans-land-scenen" där tysken och engelsmannen hjälps åt - även om det kanske är naivt. Inget bölande, framförallt. Tycker Toby Kebbell gör ett grymt jobb, synd att han inte får mer plats.

Roligt att läsa dina recensioner Åsa. Tipsa gärna om kortfilmer, det finns så många som man aldrig upptäcker. Inbillar jag mig.

Keep it up! /joel