fredag 28 maj 2010

Sex and the City 2

Dags för ultimat tjejunderhållning för alla oss kvinnor i medelåldern. Jo, för så är det! Denna serie och de nu två långfilmerna är för oss "girls". Michael Patrick King är tillbaka med samma gäng som från första filmen, Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Cynthia Nixon och Kristin Davis är alla samlade igen...men inte längre singlar- och det är inte jag heller...

Chris Noth spelar som vanligt Mr. Big och John Corbett dyker upp igen som Aidan- det var i säsong fyra Carrie "broke my heart"...vi mins...

Denna film känns som två filmer ihoptryckta. Det börjar med en snabb presentation av staden New York, Carrie (Sarah Jessica Parker), Charlotte (Kristin Davis), Miranda (Cynthia Nixon) och sexgalningen Samantha (Kim Cattrall) och sedan rusar vi raskt in i ett superlyxigt och, i mina ögon, ascharmigt Gaybröllop mellan Carries vän Stanford och Charlottes vän Anthony. Redan här sitter jag med ett leende på läpparna och det har fnissats både en och två gånger i biosalongen. Jag känner också att jag måste få gå på ett sånt där bröllop innan jag dör...var är alla mina rika gaykompisar som älskar mode?!



Då dyker Liza Minnelli upp och skall viga paret...jag är inte så familjär med Liza, men jag gillar det rakt igenom. Hon har ett sång nr. också som är Beyoncé's All the Singel Ladies. Under det perfekta bröllopet får vi se hur alla tjejer ligger till. Charlotte har adopterat två barn och har en heltids nanny och är "lyckligt" gift med Harry. Miranda och Steve är lyckliga och deras son är ganska stor nu...säg 8-9 år, men hon har det tufft på jobbet. Carrie och Big är gifta, men den "tråkiga" vardagen börjar smyga sig på. Och Carrie är lite orolig över deras förhållande. Hon kommer dessutom ut med sin nya bok, som handlar om just förhållanden. Sen har vi Samantha, som får stort utrymme i filmen- med all rätt, hon är den enda singeln i gänget. Hon har kommit in i klimakteriet, men har hittat en del lösningar på det.
Måste kolla om den där boken hon viftar med verkligen finns. Nu är ju inte jag 52 år, men den kan vara bra att ha...

Sen kommer vi till del 2 i filmen. Abu Dhabi...
Samanthas karriär går bra, och lyckas få en affärslyxresa till Abu Dhabi...för alla fyra tjejerna. Under resan händer massor av små samtal melln tjejerna som handlar om deras problem i relationer, och alla är sig lika tycker jag. Carrie springer in i Aiden, Charlotte är orolig att Harry skall vara otrogen med nannyn, Miranda är rolig och Samantha hittar en dansk snygging...och ställer till det då de inte är lika öppna kroppsligt och sexuellt i Abu Dhabi.

Jag gillar denna film mer än den första. Carrie berättar mer om situationen, hon leder oss mer igenom filmen. Alla fyra karraktärer har ytvecklats och det känns att skådespelarna har fått fria händer och levererar bra. Jag gillar speciellt scenen mellan Charlotte och Miranda i baren på lyxhotellet i Abu Dhabi då de har "mammasnacket". Men jag inser också här hur smal filmen kanske egentligen är. Den är gjord för alla kvinnor mellan 30-55år. Jag vet inte/tror inte att killar kan förstå den.

Tekniskt finns det en del riktigt vackra bilder, men den är kommersiell som sjutton, men det är faktiskt serien också. Det är bilmärken, klockor och mode överrallt, gillar man inte detta så är det inte en film att se. Modet är 50% av filmen, alla kläder tjejern har på sig i filmen...i serien...it's awesome! Musiken är också viktig i filmen, det har valts en hel del stora låtar och en del bra musik har gjorts för filmen. Den är påkostad och det märks. Kanske är vissa scener en aning långa, filmen är nästan 2,5h...och jag tror den skulle ha kunnat kortats ner. Men jag är nöjd, mycket nöjd!



















Betyg: 3

Sex and the City 2 (2010) bioaktuell

Inga kommentarer: