lördag 29 maj 2010

Hang 'Em High

Ibland blir jag galen på TV tablåer! Oftast finns det inte mycket att välja på, och då blir man tacksam om det finns en eller två filmer att välja mellan. Men så kommer ibland sånna dagar då alla kanaler har letat på riktigt bra filmer och vi som tittare vet inte vad vi skall välja. Ikväll är det dessutom Eurovision Song Contest, som jag tycker är intressantare än någonsin eftersom Sverige inte är med. Jag kan inte säga något om att Anna inte gick vidare till final för jag röstar aldrig på Melodifestivalen. Jag tycker det är intressant för vi i Sverige verkar ha en väldigt annorlunda musiksmak jämfört med de andra länderna i Europa. Jag tycker Annas låt var helt ok. Men Salem och Kalle Moraeus var ju bättre...

Nog om det, är man inte intresserad av SVT's storsatsning av ESC så finns det gott om andra alternativ. SVT 2 visar Dag och Natt (2004), TV3 visar Simpsons the Movie (2007), TV 4 slår till med Forrest Gump (1994), TV4+ kör Godzilla (1998) och Kanal 5 visar the Last Kiss (2006). Men jag tänker inte tipsa om någon av dessa filmer. Jag tycker att vi skall åka tillbaka i tiden till 1968 och bege oss till Västern!

TV 6 visar nämligen Hang 'Em High med Clint Eastwood. Clintan spelar Jed Cooper som blir felaktigt anklagad för att ha dödat en man och stulit hans boskap. Dessvärre vill männen som anklagar honom inte lyssna på Jed, istället hänger dem honom och låter honom hänga där för att långsamt dö. Men som ni säkert förstår dör inte Jed. Han tar sig ur den knepiga situationen och börjar ett litet vendettaäventyr. Mer än så vill jag inte säga, och svårare än så behöver inte historien vara. Spännande och med en snygg, ung Clint Eastwood att titta på, kan nämna att Dennis Hopper är med också. Bra Västern, se den!

Hang 'Em High (1968) ikväll på TV 6 kl. 21.00

Inga kommentarer: