söndag 9 maj 2010

9

Alla som gillar animerat och trasdockor...hoppas ni inte har missat 9. Det hade jag gjort, men när jag befann mig i en butik full av DVD-filmer och såg omslaget av denna film så började jag undra vad det var jag hade missat. Idag går det bara skit på TV, vädret är lite si och så och då tycker jag att man kan hyra en familjefilm som är animerad.

Det handlar om människan som byggt maskiner som tagit över vår planet, ja det har vi sett förr och skaparna har inspirerats av Terminator och andra scifi filmer. Men en vetenskapsman hann skapa trasdockor som skall föra vidare livet när manskinerna försöker ta över. Så kampen är mellan trasdockorna och maskinen. Det skall vara i framtid, men när jag sitter och tittar på filmen så ser jag lite öst/väst tyskland a la första och andra världskriget, och jag kan inte se direkt var detta händer på Jorden. Men dett är tjusningen med filmen, det blandas och bara fantasin skall hindra dig. Bra engelska röster med bland andra Christopher Plummer och Jennifer Connelly.

Varm och gullig film, lite otäck för de minsta.

9 (2009) finns på DVD

Inga kommentarer: