onsdag 12 maj 2010

Mamma Mia!

Musikalfilm kan vara en smal genre, oftast gillar vi tjejer dessa pampiga filmer. Jag är förtjust i de flesta musikaler. Kommer så väl ihåg the Sound of Music (1965) med Julie Andrews och Christopher Plummer, sen följde jag Julie Andrews till Mary Poppins (1964). Nu på senare år tycker jag Moulin Rouge (2001) och Chicago (2002) har varit lyckade musikalfilmer. Jag är dessutom ett stort ABBA-fan, och har sett Mamma Mia i London 2001, och när jag fick höra att det skulle bli film belv jag såklart orolig. Oj, hur skall de rollsätta...? Vem skall regissera? Det måste vara ett riktigt ABBA-fan som regisserar, annars kan det bli riktigt dåligt.

Regi av Phyllida Lloyd, rollerna spelas av Meryl Streep, Amanda Seyfried, Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård och Colin Firth.

Historien är enkel, en ung flicka vill veta vem hennes pappa är, så till hennes bröllop bjuder hon tre män, varav en vet hon är hennes pappa. Musiken berättar resten och man dras in i de underbara tonerna. It's a must see, för oss ABBA-fans, dessutom säljer den Grekland som turistattraktion.

Mamma Mia! (2008) ikväll på Canal+First kl. 21.00

Inga kommentarer: