måndag 1 mars 2010

Tim Burton vecka, med en touch av Depp

Då var det mars, och både januari och februari har gått, och massa filmer går på TV, och nu tänker jag lämna TV-tablåerna under mars och plocka fram lite teman som finns på DVD och kommer på bio. Alla vet att Alice in Wonderland (2010) a lá Tim Burton kommer på onsdag på bio. Och just därför tycker jag vi gräver fram lite Tim Burtonfilmer i denna vecka.

Idag börjar vi med Sleepy Hollow (1999), en mycket typisk Tim Burtonfilm i mina ögon. I huvudrollen som Ichabod Crane ser vi Johnny Depp, en skådespelare som jobbar mycket med Tim Burton.

Ichabod har blivit kallad till den lilla byn Sleepy Hollow för att undersöka och lösa förbannelsen om den huvudlösa ryttaren Hessian (Christopher Walken). Hessian går igen då hans huvud har blivit stulet. Han beslutar sig för att ta ett huvud i taget av en medborgare i den lilla byn, tills hans huvud är återlämnat. Det händer en heldel andra saker samtdigt och mörka hemligheter hos olika personer avslöjas.

Christina Ricci, Michael Gambon (den andre skådespelaren av spela Dumbledore i Harry Potter) och Christopher Lee finns med i rollistan också. Jag gillar hur Burton har jobbat med färg och tänkt lite tysk expressionism i hela produktionen. Kostym och smink är också konstnärligt och jag gillar det lugna tempot som finns i denna mystiska skräckfilm, som kanske inte skrämmer så mycket som den fascinerar.

Inga kommentarer: