måndag 3 januari 2011

The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

Tredje filmen om Narnia, i denna är det Lucy och Edmund som återvänder, inte Susanne eftersom hon har blivit för gammal. Filmen är baserad på boken/böckerna, så det kommer med all säkerhet fler filmer. Dessa filmer (fantasy) gör sig riktigt bra på vita duken tycker jag. Även denna film finns i 3D, men jag har valt att se den "old style"! De senaste 3D filmerna (Tron (2010) tillexempel) har varit lite av en besvikelse. Kanske behöver 3D tekniken mer tid.

I denna film behöver Kung Caspian hjälp att hitta de sju riddarnas svärd för att häva en förbannelse som ligger över havet. Lucy och Edmund dras in i en tavla och landar i Narnia. Denna gång kommer deras otrevlige kusin Eustace med på färden. Hans namn uttalas Useless...vilket jag tro har en mening. Skådespelet är lite svagt, men de animerade bitarna är bra och specialeffekterna är snygga. Den är väldigt otäck på slutet, då tänker jag på de små barnen, är man över 7 år tror jag inte det spelar någon roll, men filmen har blivit dubbad till svenska så skall man gå och se den med ett litet barn så skall man vara beredd på läskiga odjur.

Jag gillar att man håller kvar vid Edmunds svaga psyke, det ger handlingen trovärdighet. Jag tycker absolut filmen är värd att se om man gillar fantasy och Narnia. Översättningen låter vi väl vara, jag kör på med originaltiteln.

Betyg 3
The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader (2010)

Inga kommentarer: