måndag 17 januari 2011

Meet the Parents: Little Fockers

År 2000 kom det en film som hette Meet the Parents, eller Släkten är väsrst. Den regisserades av Jay Roach. Robert De Niro och Ben Stiller spelar mot varandra som svärfar och svärson. Jag trodde då att detta var en film som skulle komma och gå/ glömmas bort ganska fort. Men när jag insåg hur man hade byggt upp det komiska i den, jag menar Gaylord Focker- människor kommer att älska det i USA och i Sverige är vi minst sagt amerikaniserade på filmfronten, så visst gick den hem här också.

Men det är inte bara dessa två herrar som är storstjärnor, Owen Wilson finns ockås med i den första filmen. 2004 kommer uppföljare Meet the Fockers, här har man fått med Dustin Hoffman och Barbara Streisand. Resten av ensemblen finns också kvar, precis som den gör i den tredje filmen, förutom regissören som nu heter Paul Weitz som gjort American Pie och About a Boy...jo, han kan olika genren. Jag skall inte glömma Harvey Keitel som spelar byggmästare a la rockstar, en väldigt liten roll, men han märks.

I denna film, Meet the Parents: Little Fockers, så handlar det lite mer om barnen, inte överdrivet mycket, men det är den nästa generationen Greg (Gaylord/ Ben Stiller) och Pam (Teri Polo) måste tänka på. Tvillingarna skall nu fylla fem år. Kevin (Owen Wilson) har varit bortrest och det tycker Greg har varit skönt, för annars oroar han sig en del för Kevin och Pams relation...men nu kommer Kevin hem och räddar dagen, han är allas älskling- det är roligt irriterande. Jack (Robert De Niro) har problem med hjärtat och inser att det är en ny "klanledare" som måste ta över i släkten...det är då frågan ställs till Greg "Are you ready to become the God Focker?" Ja, Jack sätter sin släkt orimligt högt, men det är också det som är roligt. Den är så extremt överdriven så jag skrattar en hel del. Humorn är inte speciellt bra, men den finns med i allt.

Jessica Alba finns också med som en sjuksköterska/medicin PR kvinna. Hon vill ha hjälp av Greg att lansera en ny medicin, mer säger jag inte. Jag är inte så förtjust i Alba, men här är hon charmigt rolig och åter igen- överdriven. Humorn bygger mycket på missförstånd och det kan både vara positivt och negativt. Men jag tycker att det fungerar relativt bra . Barnen får dock inte en så stor roll när det kommer till humorn, det saknar jag en del. Barn kan vara väldigt roliga, men de är också svåra att regissera, precis som djur...i denna film finns en katt och en liten ödla med- men de är animerade vid vissa tillfällen.

1999 kom det en film som heter Analyze This, jag kan inte låta bli att hitta likheter mellan denna rolltolning av Robert De Niro och denna film...karaktärerna är väldigt lika, det finns två filmer där också, så vi får väl se om det kommer en tredje film där också...hoppas inte....man kan ju låta Jack gå i terapi istället, menar jag. Ok, det var ett sidetrack.

Betyg 3
Meet the Parents: Little Fockers (2010)

Inga kommentarer: