onsdag 26 januari 2011

Irriterad radiolyssnare...

Fick ett mail från en radiolyssnare och tänkte att det var ju skoj...men radiolyssnaren verkar lite irriterad.
Det verkar som att radiolyssnaren ville att jag skulle ha nämnt namnen på juryn i guldbaggegalan, det är två jury som är inblandade. En som utser filmerna och denna grupp människor är i sin tur utsedda av organisationer/instutioner som håller på med ämnet, det är Svenska fFlminstitutets styrelse som utser de organisationer som skall få vara med och forma juryn. Styrelsen i Svenska Filminstitutet är utsedda av regeringen och sitter tre år åt gången. Det är med andra ord inte helt lätt att sitta i radion och sammanfatta detta. Sedan har vi juryn som får se de nominerade filmerna och rösta vilken som skall få guldbaggen i slutenden. Denna jury var 2011: Katinka Faragó, Josef Fares, Pia Johansson, Maaret Koskinen, Nils-Petter Sundgren, Vinca Wiedemann och Jonas Åkerlund. (http://www.sf.se/) Det tog mer än 25 sekunder (för den irriterade radiolyssnaren tog det bara 25 sekunder)...jag är nog kass på reseach...

Ja, oförskämd är jag...och bortskämd...men det är väl min rätt som människa att få vara det. Jag talade om Penilla August och jag menade inte att minimera henne. Jag tycker hon skulle fått en guldbagge för Miss Kicki. Men jag kan också säga att hon skulle ha kunnat fått en bagge bara för att hon är hon!!! Människor är inte så objektiva och rationella som man kan tro. Har man en relation till någon eller något så är det självklart att det färgar beslutet man fattar. Jag tycker det är naivt att lura sig själv att man står över detta! Dessutom är Pernilla August otrolig- just därför skulle hon kunna få ett pris för att hon är hon...Hon fick för regi av Svinalängorna och jag tycker hon lyckades i delen med tillbakablickarna, tyvärr inte med nutidsdelen. Babak Najafi tycker jag gjorde ett bättre jobb regimässigt.

Sen skall jag rätta mig själv om publikens pris där jag sa att det var den film som fått mest publik under året som vinner, så var det inte- man ringer precis som på Jerringpriset.

Inga kommentarer: