lördag 28 april 2012

the Avengers

Actionfilmen vi väntat på, och jag har ju redan bloggat 2 ggr om detta Marvelfenomen så jag går rakt på sak!

Den var mycket bra! Vi i biosalongen fick skratta väldigt mycket och alla kändisar höll för trycket. Joss Whedon, mannen bakom "Buffy..." måste vara att Marvel Comics fan, för han regisserade denna film väl. Kanske var det någon scen mellan Thor och Loki (Tor och Loke) som blev lite för förklarande och teateraktiga, men alla fajter var kanon! Manuset i stort är även det bra, alla skämt känns säkra och skådespelarna levererar dom med bra tajming. Detta är en film som man kan se flera gånger, och det kanske kommer fler, glöm inte att sitta kvar efter eftertexten då detta har blivit lite av en grej att ha en liten Cliff-Hanger efter den.

Robert Downey Jr. som spelar Iron Man får bra med utrymme, men även Chris Evans (Captain America) får säga sitt. Scarlett Johansson (Black Widow) för visa sin slughet och Chris Hemsworth (Thor) får leka lite visare. Jag var osäker på Mark Ruffalo som Hulken, men han spelar en lågmäld och insiktsfull man som förvandlas till ett grönt, skönt monster med viss komik.

Stellan Skarsgård spelar Erik Selvig som vi såg i Thor (2011) och får ganska bra med utrymme. Sen figur som jag tyvärr inte känner speciellt mycket för är Hawkeye (Jeremy Renner). Jag tycker han känns lite som en utfyllnad. Samuel L. Jackson gör sällen fel och han har redan tidigare visat att han vet hur Nick Fury skall spelas. Kul att Agent Coulson fortsätter spela en viktig roll men att också en ny "side kick" till Fury presenteras i form av Agent Hill. Hon spelas av "How I Met Your Mother"-skådisen Cobie Smulders.

Nej, är det något som är lyckat förutom specialeffekterna så är det skådespelarna, de går riktigt bra ihop och jag är nöjd och glad efter denna biovistelse. Hoppas ni också kommer vara det. Men kom ihåg vad det är för genre, Americans Action- with the big A!

Betyg: 4.a
The Avengers (2012)

Inga kommentarer: