söndag 15 april 2012

Battleship

Ojojoj...alla som går och ser filmen för Alexander Skarsgårds skull- DON'T BOTHER!!!

Det här är en Universal Studios film med specialeffekter som huvudrollen. Detta märks onödigt väl. USA, och några andra länder som får stå lite i skuggan, har skickat ut signaler i rymden för att försöka få kontakt med en värld utanför den egna. Kanske var detta inte så genomtänkt, för vad händer om vi får svar?! Utomjordingarna kommer...igen.
Utanför Hawaiis ögrupp håller USA's Navy en övning med sin egna och Japans flotta...jag vet inte riktigt varför japanerna är där...men det finns kanske en tydlig förklaring som jag missade. Hade man önskat en bra film så hade man fokuserat på den vetenskapliga delen om hur signalutbytet hade tagits fram och utförts. Kanske låtit Hamish Linklater (B-skådis från TV-serievärlden) som spelar Cal fått ett större utrymme. Men man har valt något helt annat, en kärlekshistoria, en fader-dotter relation och en relation mellan bröder...ja, och en veteran som förlorat sina ben...och en attitydsrelation mellan en amerikan och en japan...shit, va de strular till det för sig, finns det ingen J*VEL i Hollywood som har en handbroms att låna ut?!!!

Ni har säkert redan koll på att Alexander Skarsgård, Liam Neeson och Rihanna är med i filmen. Ingen får speciellt mycket plats, men det är Rihanna som jag mins. Helt klart godkänd prestation. Huvudrollen, om jag nu kan kalla det för det, har Taylor Kitsch, han är även aktuell i John Carter, en film jag inte sett och inte kan uttala mig om. Men jag kan uttala mig om hans prestation här...KASS!!!
Annars är det specialeffekterna som är saken i filmen och de är helt ok. Men filmen är såååå seg och ibland kommer det in humorscener- i början är det en ganska rolig scen, men den tillför inte filmen ett skit. Till sist tänkte jag även kasta lite skit på klippningen som är så viktig i filmvärlden. I alla filmer handlar det om tajming i både händelser, rörelser och dialog. Skådespelarna bär ett stort ansvar här, men ett lika stort ansvar ligger hos regissören och klipparen/klipparna som jobbar i efterproduktionen (post production). Här får de bakläxa, för dialogerna låter askonstiga ibland och det är inte nödvändigtvis orden som är fel.

Ja, det finns mycket att säga om denna film, och jag är irriterad under sittningen. Jag vet inte om det är en propagandafilm för "the American Navy", för jag tycker de målar upp sig själva som inkompetenta och dåliga på att lyssna, läsa av beteenden och tänka logiskt. Alla deras beslut de tar är ju åt helvete och alla i publiken skulle tagit bättre beslut...men visst, efter 1h45min händer det något i filmen! De tar in "the Battleship" och en hel drös med veteraner som vet hur skeppet sköts, dessutom gör man det till AC/DC's Tunderstruck. Hela biopubliken ger ifrån sig ett tjut av förtjusning...men det var det! Ganska besviken lämnar jag biosalongen och känner att Independence Day (1996) fortfarande håller. (Det kan komma en uppföljare till den filmen...)

Betyg: 1
Battleship (2012)

Inga kommentarer: