måndag 5 september 2011

the Smurfs/ Smurfarna

Leave them smurfs alone!!! (min första reaktion) Hur många av oss har inte vuxit upp med dessa söta, oskuldsfulla och lugna små blåa figurer. Och nu skall någon förstöra hela sagans värld med att slänga in dom i vår verklighet!!! Idioti!

Men som filmrecensent gick jag snällt och lugnt till biografen och tittade lydigt och så objektivt jag kunde på filmen. Det första jag tänker är: Vem är filmen tänkt för? Finns det smurfnördar, precis som Star Warsnördar...nej, jag vet inte... kanske är det min generation med sina barn som tänker: vilken bra barnfilm...men sen när man ser den får man en chock. Detta är inte bra mina vänner!

Jag försöker att tänka på hur talangfull Hank Azaria(röster i Simpsons) är, han spelar Gargamel. Men Gargamel är en trollkarl, förvisso misslyckad sådan- men jag tror inte att jag som liten upplevde honom som en psykopat. Katten Azrael är lite småsöt och gullig, man har valt att ha en riktig katt, men sedan mixat med effekter i efterhand. Smurfarna är blåa...ja, och har luddiga vita byxor och mössa...flistyg typ...passar inte!

Handlingen då
Det är festival i den lilla smurfbyn, man firar den blåa månen. Men Gargamel lyckas hitta den lilla byn och kaos uppstår. Alla smurfar flyr och blir sugna genom en portal till vår värld. Har får vi träffa Neil Patrick Harris (Barney från "Hoe I Met Your Mother") och hela USA'a fashion world. Varför man har valt denna värld...jag menar seriöst, bryr sig ungar om mode och smala korkade modeller?!!!
Jag fick lov att kolla upp regissören som visar sig vara Raja Gosnell...Raja WHO?? Mannen bakom storfilmer som Scooby Doo och Scooby Doo 2...oh, no! En man som tjänar pengar på att förstöra tecknade barnfilmsklassiker...

Nej, jag slutar här! SE DEN INTE!!!
Men jag ger en etta till Azrael...för ett gått försök...

Betyg 1.a
Smurfarna (2011)


Ok, lite fashion, kan ju nämna att Katy Perry gör en av de amerikanska rösterna...

Inga kommentarer: