söndag 18 september 2011

Jag Saknar Dig

Filmen bygger på Peter Pohls Augustprisvinnande bok "Jag saknar dig, jag saknar dig". Det är Anders Grönros som regisserat filmen, han har tidigare gjort Agnes Cecilia (1991) och Glasblåsarns barn (1998). Jag mins själv att jag som 11åring älskade Agnes Cecilia.

Därför blev jag förvånad över denna film. En känsla av skolprojekt och ett extremt ojämnt skådespel kom över mig. Det är en ung ensemble som inte hittat riktigt rätt när de spelar för film. Jag kan tillägga att filmen är väldigt smal. Jag tror att den är gjord för flickor i unga tonåren. Det handlar om Tina och Cilla, två 14åringa tvillingar, enäggstvillingar. Filmen börjar med att en av flickorna berättar att den andra snart skall dö...och att det inte är det som är huvudhändelsen, utan filmen handlar om Tina som blir kvar.

Har man läst boken så förstår man att Astrid Lindgrens "Allra Käraste Syster" har mycket med handlingen att göra. Detta märks även i filmen. Det är relationen och alla tonårskänslor mellan tvillingarna som står i fokus. Cilla och Tina är helt olika- den ena är lugn och sympatisk, den andra är ytlig och skrikig...dramaqueen. Detta fungerar relativt väl. Det är Hanna och Erika Midfjäll som spelar huvudrollerna. Inte så jättebra tycker jag. Historien i sig är styrkan i filmen, och skådespelet förstör ganska mycket mellan varven. Den är dessutom på tok för lång. Jag sitter och väntar länge på att Cilla skall dö...och det tar tid...sen rullar det på nästan konstigt fort...ja, det blir för ojämnt helt enkelt.

Tanken slår mig att denna historia skulle ha varit bra som en miniserie. Jag förstår att man vill ha en viss längd på filmen för att man skall lära känna tvillingarna och familjen. Men som film blir detta för långt. Hade man satsat på en miniserie hade detta blivit riktigt bra tror jag.

Filmen berör mig dock, och jag tror många tonåriga tjejer snyftar en del...kanske en del föräldrar gråter en skvätt också- men det gäller att man har någon att identifiera sig med. Vilket jag i detta nu inte har...så ingen film för mig.

Betyg: 3.a (svag)
Jag saknar dig (2011)

Inga kommentarer: