torsdag 24 mars 2011

Rutger Hauer

Rutger Hauer, den Holländske actionskådisen, har varit med i en hel del filmer, men mitt möte med denne blåögde (menar hans ögonfärg!) man är i actionfilmer. Första filmen jag såg med Mr. Hauer var Blade Runner (1982). Ett Sci-Fi actiondrama med Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young och Daryl Hannah. Jag gillar verkligen den filmen, den är grymt snygg i ljussättning och kostym.
1985 kom en ganska okänd film, Flesh+Blod (Den vilde krigaren). Jennifer Jason Leigh får spela mot Hauer i filmen som tar oss tillbaka till medeltiden.
Tyvärr så tycker jag Rutger Hauer har valt en hel del konstiga f
ilmer under sitt liv. Han platsar helt klart bäst i action/sci-fi/thriller genren. Ändå har han gjort misslyckade försök på andra genren. Men de hoppar jag över!
2005 får han vara med i Sin City, där spelar han Cardinal Roark. Samma år får han även rollen som Earle i Batman Begins. I Batmanfilmen spelar han en lugn affärsman, så visst han kanske inte räknas som actionsnubbe där- men jag gillar det!
Kanske har han insett sina styrkor på äldre dagar. 2012 kommer han som Van Helsing i Dracula 3D.

Inga kommentarer: