tisdag 1 mars 2011

Hotell Gyllene Knorren

Julkalendern har blivit film och det har blivit sommar i Östra Glesbyggden där familjen Rantanen köpte ett hotell av familjen Grossman. Det går lite trögt med att få dit gäster och för tillfället försöker mamma Ritva och pappa Roger att så ekologiska grönsaker. Pappa Roger tycker att hans älskade fru skall ha ett fint växthus, eftersom det är lite problem med Ingos gris, Pyret. Pyret gillar att riva runt i grönsakslandet, och det går ju bara inte! Synd bara att pappa Roger inte kan något om ekonomi...utan att ha en plan för hur de skall betala väsxthuset beställer han ett.

Samtidigt har sonen Ingo hittat reklam om en agilitytävling. Första pris är 50 000kr!!! Ingo anmäler sig och Pyret till tävlingen. Men det är inte helt enkelt att få med en gris i en hundtävling, speciellt inte när det är ärkerivalerna Grossmans som är värdar för tävlingen.

I filmen finns även Romeo och Juliadramat mellan dotter Rantanen och sonen Grossman.

Filmen är 90min lång, vilket den absolut inte håller för. Det är sega partier och skådespelet blir ibland rena sömnpillret. Efter 20min hör jag en pojke i biosalongen som högt säger till sin mamma: "Jag vill gå hem!" Tyvärr förstår jag barnet.

Det är otroligt svårt att göra komedi för barn, ofta tror vi vuxna att vi vet vad barn tycker är kul- överdrivet skådespel till exempel. För vilka barn är filmen gjord? Problemen i filmen som skall lösas känns för svåra för de minsta, men det överdrivan skådespelet känns som det är för 1 åriga barn...

Ok foto och ljussättning, jag tycker man lagt ner tid och energi på kostym och detaljer. Men filmen hör inte hemma på bio och det kunde ha varit 60min lång, bara ökat tempo i den så hade pubiken varit mer engagerad. Inte ens ornitologen Eva-Lena (Josefin Bornebusch) eller agilitydomaren Kerstin Rapp (Stina Ekblad) kunde rädda filmen.

Betyg: 2.a
Bioaktuell
Hotell Gyllene Knorren (2011)

Inga kommentarer: