söndag 26 juni 2011

Regissörernas sommar på blogg och i Radio

I sommar tänkte jag prata lite om regissörer som jag tycker är intressanta. Jag har valt tre filmer från respektive regissör som jag tycker representerar dem på ett bra sätt. Först ut är David Fincher som i vinter är högaktuell med Stieg Larssons the Girl With the Dragon Tatoo (2011).

1995 Seven- en av de bästa thrillers någonsin gjorts. Morgan Freeman och Brad Pitt är väldigt bra tillsammans. Filmen kan ses flera gånger, vilket är ett gott betyg för en film.

1999 Fight Club också en film som går att se flera gånger och med Brad Pitt i huvudrollen. Här får Brad Pitt sällskap av Edward Norton och Helena Bonham Carter.
2010 the Social Network, filmen som handlar om facebook. Kanske lite överskattad men en välgjord film med mycket bra skådespel. Jesse Eisenberg och Andrew Garfield spelar huvudrollerna och de är relativt okända skådisar som gör ett mycket bra jobb. Vi får även göra oss bekanta med Rooney Mara som nu skall spela Lisbeth Salander.
David Finchers filmer är filmer som kan ses fler än en gång, fotot är alltid genomtänkt och skådespelet bra. Jag har inte blivit besviken än av hans filmer. De finns fler filmer som han gjort som bör ses. Jag ser med spänning fram emot the Girl With the Dragon Tatoo som jag tror blir en kanonrulle.

Inga kommentarer: