lördag 5 december 2009

Julie & Julia

Eftersom denna helg verkligen inte började som jag tänkt, så måste jag nu försöka rädda den. Filmen Julie & Julia är inte en ny film, men jag har inte sett den än, så varför inte. Meryl Streep brukar kunna få mig på bättre humör.












I denna film spelar Meryl Streep kocken Julia Child, som inte hade tänkt sig att bli kock, utan bara belv det när hon sökte efter en karriär då hon och hennes älskade Paul flyttar till Frankrike eftersom Paul fått jobb på ambassaden där.

Julie Powell (Amy Adams) tycker mycket om Julia och hennes recept, och är väldigt missnöjd med sin nuvarande jobbsituation. Hennes man älskar hennes mat, och då står det klart för henne...hon skall blogga om hur hon lagar sig igenom Julia Childs kokbok, som skrevs på slutet av 1960-talet, Julia Child hade dessutom ett eget TV-program om matlagning, en pionjär...ngt för Gordon Ramsey och matTina att leva upp till...

Något som jag alltid tycker är A och O i en film är hur man berättar historien. Det måste finnas finess i det hela. I denna film är det två historier som man har klippt ihop, den ena i Frankrikes 1960tal där Julia Child försöker ge sig in i det franska köket, och den andra i New Yorks nutid. Man har valt att verkligen visa i bilder de olika tiderna. Man visar de olika bilmodellerna, restaurangernas olika inredningar och gatornas olika stilar. Man förstår direkt vad som är dåtid och nutid. Dessutom är fotot väldigt färgstarkt, man sugs in i bilden.

Gillar man mat så vet man direkt att denna film kommer att underhålla en. Kanske en tydlig nackdel...det är en tjejfilm, det tar ca 5 sekunder att känna av det. Men jag är ju tjej...och älskar mat...så länge inte jag behöver laga den...

Det finns ingen som kan få liv i en filmkaraktär som Meryl Streep, hon har aldrig gjort en dålig rolltolkning...inte denna gång heller. Amy Adams gör ett bra jobb också och jag känner att jag kan placera filmen i samma fack som When Harry Met Sally(1989), Sleepless in Seattle(1993) och While You Were Sleeping(1995). En ren feelgood film.

Skall jag klaga på ngt så är det väl att franmännen kan prata engelska med Julia Child när hon bor där...men scenen när hon hackar lök hemma är helt underbar!

Julia: Are you hungry?
Paul: No
Julia: Good!

Betyg: 4.a

Bonustips: Babettes Gaestebud (1987) Gillar man filmer som lyfter upp mat så måste man se denna klassika film, en av många filmer jag fick analysera sönder när jag var i USA och studerade film.

Inga kommentarer: