torsdag 17 december 2009

A Christmas Carol

Så fick jag äntligen se min efterlängtade Julsaga, men jag fick ta mig till Stockholm!!!

Charles Dickens skrev 1843 en bok, "A Christmas Carol" som handlar om en synisk och misserabel man vid namn Ebenezer Scrooge. Han drev ett företag tillsammans sin vän Jacob Marley som dör och boken handlar om Julafton sju år senare, och hur Ebenezer Scrooge blir hemsökt av Marleys spöke och Julspöket. Scrooge är extremt envis och snål, och nu hemsöker Marley honom för att varna om vad som händer med snåla, envisa gammla människor efter döden/livet.

Hadlingen har sin plats i England på den tiden (1830-1840 tal) då Julen var väldigt viktig, speciellt för de fattiga som det fanns gott om i England. Det var hoppets och glädjens tid.

Det har gjorts en del varianter av denna tidlösa klassiker. Mupparna, Flintstone's och Musse Pigg har alla deras versioner som omarbetats mer för barn. Det finns en rad Tv produktioner och dessutom musikaler och pjäser av historien. Och nu har då äntligen mannen med de stora talangerna och många ansikterna fått äran att gestalta Ebenezer Scrooge, Jim Carrey!

Carrey spelar Scrooge i alla de olika åldrarna och dessutom julspöket i det förflutna, i nuet och i framtiden. Men man får lyssna noggrant för att kunna höra det. Ni som såg Jim Carrey i Lemony Snicket's A Series of Unfortinate Events vet att han som Count Olaf fick chansen att klä ut sig och lura barnen Baudelaire för att nå sitt mål. Detta var hela behållningen av denna film.

Jag såg filmen på engelska och i 3D ,vilket var intressant. Den är en smula otäck för de minsta skulle jag tro, då animationen är relativt vågad- karaktärerna är välgjorda men fula. Det är många fartfyllda färder genom landskapen så man känner att filmen är gjord för IMAX biografer och vad jag vet finns det ingen sån i Sverige ännu. Det närmaste vi kan komma är nog Cosmonova.

Berättelsen fösvinner en aning bland alla specialeffekter och även denna variant är en Disneyproduktion så gillar jag den med Musse Pigg mer. Där har vi vänliga ansikten som vi känner igen. Julspökena är intressanta, men de ger mig ingen värme, och Julspöket som skall likna Jultomten finner jag obehaglig, speciellt hans irriterande skratt.

Men vist lite julkänsla gav den mig och animationen är cool, speciellt hästarna som tillhör framtidens julspöke. Det kan dock vara idé att läsa boken innan.

3.a till Disney's och Carrey's tolkning av Dickens A Christmas Carol

Inga kommentarer: