onsdag 24 oktober 2007

Silver Fang


Har fått ledigt en vecka från filmrecensionerna...men då får jag ju mer tid till att gå tillbaka till min barndom. Började kolla igenom gammal anime som har kommit ut på DVD. Godingar som Starzinger, Sandybell, Balatack, Cobra och Silver Fang.

Det är lustigt hur man knappt mins filmerna, men när man sätter sig ned och börjar kolla igenom avsnitt efter avsnitt så är man genast helt innne i det igen. Man reser tillbaka till barndommen och jag kan knappt fatta att jag tittade på så våldsamma barnfilmer när jav var liten. Jag var bara i 6 års åldern tror jag, och jag var hemma hos en kompis som hade hyrt filmerna och den lilla valpen Silver. Silver lever ett rikgtigt hårt liv, och även om skaparna har förmännskligat hundarna väldigt mycket så tycker jag att serien är riktigt spännande. Jag tror serien kom ut 1987 i sverige.

Även om jag tycker att Silver Fang än idag håller ganska gög klass så skulle jag inte låta en 6-7 åring se Silver Fang. Det är blodigt och hårda slagsmål, och det handlar om att överleva, både mot björnar och andra vildhundar.

Skulle gärna vilja se serien på Japanska, inte för att det inte är imponerande att höra Peter Harrysson göra så där en 20 rösttolkningar- allt från fransk brytning till skånska- utan mer för att japaner lever sig in i saker på ett annat sätt.

Inga kommentarer: