söndag 10 mars 2013

Jennifer Lawrence

En ung, vacker filmstjärna som inte väljer den bästa vägen. Så kan vi sammanfatta Jennifer Lawrence som är född 1990 i Louisville, Kentucky. Hon började sin karriär redan som 14åring med en del reklamuppdrag och sedan TV. Hon har bland annat varit med i "Medium".
Men 2010 kom hennes stora genombrott och erkännande i filmen Winter's Bone. Filmen var nominerad till fyra Oscars, Bästa film, Bästa skådespelerska, Bästa manliga biroll och manus för film. Den tog tyvärr ingen av dessa priser. Filmen stod mot storfilmer som the King's Speech, Black Swan och Inception (m.fl.).
Efter detta trodde inte jag att jag sett henne förrän i the Hunger Games (2012), men där hade jag fel. Det är Jennifer Lawrence som gör rollen Raven/Mystique i X-Men: First Class (2011).

Men hon valde att göra en del mindre lyckade filmer mellan de bra filmerna, och det är det jag menar när jag säger att Jennifer inte har valt den bästa vägen. Men det finns inte många som bara väljer filmmanus som slår. (Leonardo DiCaprio och Tom Hanks är dock två personer som lyckas ganska väl med detta, även Meryl Streep och Anne Hathaway är bra på detta).
Men nu skall vi fortsätta se framåt och 2012 slog the Hunger Games knock på många och spås bli den nya "Twiligt"- inte i likhet, men i popularitet. Efter denna film har Jennifer kunnat välja relativt fritt bland filmmanus och lotten föll på en lite udda film som på svenska heter Du gör mig galen!, men på engelska har en lite mer tilltalande titel: Silver Linings Playbook.
Här fick Jennifer sin Oscar för bästa skådespelerska, kanske lite otippat. Hon passade på att göra en scen på väg fram till scenen också (men med klass!). Hon spelar mot B-skådisen Bradley Cooper som är 15år äldre och mer känd från komedier- speciellt Baksmällan (2009). Och tydligen var detta så lyckat så Jennifer och Bradley jobbar ihop igen i Serena (2013), tror dock inte denna film är lika lyckad som Du gör mig galen!
Men misströsta inte, för i höst kommer del två i the Hunger Games: Catching Fire.

Inga kommentarer: