söndag 16 september 2012

Palme

En man jag vet mycket lite om, men har hör så mycket om...jo, lite så kände jag när jag satt mig i biosalongen. Jag var förväntansfull och nyfiken på denna politiska ikon som dog strax efter jag fyllt 6år.

Kristina Lindström och Maud Nycander har intervjuat Lisbet Palme, Palmes tre söner och en hel del kolleger till Palme inför detta porträtt. Men de har varit mycket tydliga med att detta INTE är en propagandafilm om Olof Palme.

Filmen innehåller många arkivbilder tillsammans med nya intervjuer, men det kanske mest värdefulla är familjens egna bilder som Lindström och Nycander har fått lov att använda.

Det är en bra dokumentär som börjar med den fruktansvärda mordnatten 1986 i februari, sedan får vi se Palmes liv berättat för oss i kronologisk ordning. Det är en fin berättelse som inte alls förskönar detta politiska fenomen. Istället ser vi hur Palme förändras från att vara en i "teamet" som han själv kallar det, och där vara framgångsrik och impulsiv. En ung man med en stark tro. Till att bli en sliten statsminister som får utstå det mesta från anklagelser och fall. För att sedan lyckas återta makten...men med sitt liv som pris.

Det är mycket som händer i Sverige och världen under Palmes liv. Det är en bra historielektion och alla borde se filmen om Palme. När jag gick i åttonde klass fick vi i uppgift att se Schindler's List, kanske skulle denna film ta en plats i klassrummet även den.

Välgjord, lärorik och intressant dokumentärfilm som är väl värd att se. Jag kommer aldrig glömma telefonsamtalet från banken vid gisslandramat i Stockholm. Det är bland det märkligaste jag någonsin hört, och vilken svår uppgift Palme måste ha haft just denna stund!

Betyg: 4
Palme (2012)


  

Inga kommentarer: