söndag 1 januari 2012

Tinker Tailor Soldier Spy

En film av Tomas Alfredsson, en film som fått priser och lovord men kanske är lite knepig att få se eftersom den inte går upp överallt i landet. Man får leta lite efter den om man inte bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Men den skall gå på Smultronstället eller Folkets Bio...det kan dock ta lite tid innan den kommer.

Filmen är baserad på boken av John le Carré. Det Kalla Kriget och det finns en Sovjetisk mullvad i MI6's högsta ordning. George Smiley (Gary Oldman) måste undersöka och lösa problemet. Så enkelt kan vi säga att det är. Filmen har ett lugnt tempo och bilderna talar ett tydligt språk. Det finns relationer mellan människor som är mycket intressanta. Bilderna är en aning korniga och sätter stämningen under 1970talets lite gråa Europa. Skådespelet är väldigt bra och gillar man dessa lugna thrillers så kommer man inte bli besviken!

Betyg: 4.a (recenseras ej i Radio Dalarna)
Tinker Tailor Soldier Spy (2011)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Jag jobbar på Goviral, ett företag som jobbar med distribution av video-content online.

Vi har just nu en kampanj för filmen J. Edgar som jag tror skulle passa bra på Coffeeforreal. Här kan du se kampanj-videon: http://www.5x5m.com/lp/14028/trailer_J_Edgar.html

Kontakta gärna mig så kan jag berätta mer om ersättning med mera

mvh
Christian
christian.peck@goviral.com

Nathalie sa...

Förutom att filmen var svår att lista ut och till och med svår att förstå emellanåt så gillade jag den.