söndag 15 januari 2012

Hamilton: I Nationens Intresse

En film som bär samma namn som den tredje boken om Carl Hamilton, en underrättelseofficer som liknar en svensk James Bond. Men i boken handlar det mer om Ubåtar och Sovjet, inte konstigt när boken kom 1988. I filmen har man skrivit om manuset (med hjälp från Guillou) till Somalia och Etiopien. Svensk vapenhandel och en Hamilton som åldrats och blivit mjukare. Det finns bitar av boken med i filmen, men inte så jag tycker att det är samma historia som berättas. Lite synd tycker jag som ville veta mer om bokens berättelse, men kanske smart eftersom man på detta vis undviker jämförelse bok- film.

Handlingen fungerar ganska bra, och nog hade jag förutfattade meningar om hur Persbrandt skulle gestalta Carl Hamilton. Lite mer Gunvald Larsson trodde jag skulle skina igenom, men det finns ingen Gunvald Larsson där, istället en man som ibland inte får ur sig orden så trovärdigt och kanske börjar bli för mjuk. Filmen har inte fått någon vidare kritik, och det finns mycket som skulle ha bearbetats mer i den. Kanske är det efterarbetet som är svagheten?!
Det är en aning mycket förklarande dialog, man underskattar publiken. Skådespelet fungerar ganska bra, kul att David Dencik (Tinker Tailor Soldier Spy) och Dan Ekborg finns med. Actionscenerna är ok, men den amerikanska styrkan känns överspelad och klyschig. Ibland förstår jag inte valet av rörlig kamera vs fast...men det är nog godtyckligt.

Det är danskan Kathrine Windfeld som regisserat och jag trodde det skulle märkas en mer kvinnlig touch, men det gör jag inte. Jag tycker kärlekshistorien är väldigt kantig och "manlig". Det är en väldigt uppenbar film, det finns en lite överraskande bit som jag inte avslöjar, men resten är väldigt förutsägbart.

Trotts detta tycker jag filmen är relativt underhållande och jag vill se mer av dessa filmer, det finns inget som är så uttjatat som svenska draman. Det är skönt att se en svensk actionfilm, och även om jag inte delar Guillous jaktintressen och politiska syn så skriver han underhållande romaner. Vem vill inte se "Tjuvarnas Marknad" på bioduken?!

Persbrandt och Hamilton kommer tillbaka på vita duken i augusti med Men inte om det gäller din dotter och då är det Tobias Falk som regisserar. Falk har tidigare regissera en del Beck-filmer och TV-spelet "Battlefield". Få se vad han kan göra med hjälten Hamilton.

Betyg: 3.a
Hamilton: I Nationens Intresse

Inga kommentarer: