onsdag 10 augusti 2011

Maria Blom

Så har sommaren gått och jag har pratat på radio och bloggat om 8st mycket bra regissörer. Ja, jag har ju den sista kvar. Maria Blom som kommer ifrån Stockholmstrakten, men av någon anledning hamnade på Dalateatern och blev sedan mycket uppskattad i Dalarna inte minst för hennes pjäs, men också för hennes första film med samma namn, Masjävlar (2004).
Denna underbara film gick hem hos hela svenska folket, och kan ses om och om igen. Det typiska för oss svenskar fångade hon på ett sätt som ingen annan lyckats med tidigare- inte ens Lasse Åberg har varit så träffsäker. Dessutom behärskar Maria Blom det tragikomiska bättre än någon annan svensk regissör, och inom denna genre ligger hon i världstoppen med denna film.
Sedan kommer den riktiga utmaningen. Hur följer man upp en sådan succé? Vilken ångest man måste ha inför fortsättningen?! Nina Frisk (2007) var en helt annan film, dock tragikomisk och med Sofia Helin i huvudrollen. I denna film får vi följa en person, Nina, som vill leva ett perfekt liv både på jobbet och i kärlekslivet. Även i denna film kan jag känna igen mig på många sätt. Filmen är väldigt krispig i färgen och ibland känns det som en Vingreklam för semesterresor, vilket jag finner mycket passande.
Fishy (2008) är Maria Bloms tredje film, men hennes första manus. Det skall tilläggas att Maria skrivit manus och regisserat dessa filmer. Fishy skiljer sig helt från de andra filmerna i sin form, men tragikomiken finns kvar.

Marias filmer vänder sig till olika målgrupper, men ofta kvinnor. Jag uppskattar dom på sitt sätt, de är enkla men träffsäkra. Jag tycker att Maria Blom tillför mycket till den svenska filmen. Hon jobbar just nu på teatern igen ("Under hallonbusken" på dramatens lilla scen), men jag hoppas verkligen få se mer av henne på bioduken- och gärna barnfilm...skulle det inte vara underbart om hon ville göra Julkalendern någon gång i framtiden.

Inga kommentarer: