måndag 29 augusti 2011

Försvunnen

Svensk thriller som inte riktigt håller. Kjell Bergqvist är min (och många andras) svenska favoritskådis. Jag ser alltid fram emot filmer där han medverkar. Björn Källman var det länge sedan jag såg på film nu, och även han tycker jag brukar vara bra. Sofia Ledarp, som också har huvudrollen, har jag ingen direkt uppfattning om...förrän nu.

Filmen handlar om en ung kvinna som mist sin bror och som helt enkelt måste bort från sitt förflutna- redan här får vi lite för lite berättat för oss för att kunna sympatisera med henne. Men ok, hon beger sig iväg med bil och släp norrut. Det spelar mindre roll var hon befinner sig...allt man vet är att film i Skåne har hjälpt till att finansiera filmen. Efter en stund märker hon att hon är förföljd och denna bil återkommer sedan vid flera tillfällen. Mannen som förföljer henne spelas av Kjell Bergqvist- som gör en lågmäld och obehaglig gestaltning av en psykopat. Efter en del bilkörande så kidnappar han till slut den unga kvinnan...

Ja, allt tar lite tid, och vi vet ju egentligen vad som skall hända med tanke på titeln. Filmen är inte alls speciellt lång, 1.35h...men ändå känns det långt. Vissa bitar är helt ok, men jag tycker aldrig man kommer igång med det skrämmande. Hyffsade bilder, men det är mer tack vare den fina svenska naturen. Det är en tysk jägare med också, det blir lite för uppenbart att han är med endast för att sälja filmen utanför Sverige...han ger alltså inte historien i filmen något.

Nej, denna film behöver man inte se på bio, man kan lugnt vänta tills den kommer på TV.

Betyg: 2.a
Försvunnen (2011)
Regi: Mats Olsson och Henrik JP Åkesson

Inga kommentarer: