måndag 25 april 2011

Red Riding Hood

Saga blir till skräck, men lyckas Catherine Hardwicke (kvinnan bakom bland annat Twilight 2008) med detta? I rollistan hittar vi Amanda Seyfried (Mamma Mia 2008) som Valerie, eller lilla Rödluvan. Gary Oldman spelar fader Solomon, Billy Burke spelar pappan Cesaire och som farmor ser vi Julie Christie. Det är fler halvkända skådisar med, bland andra Jeremy Irons son Max Irons, väldigt stilig, ung kille som var med i Being Julia (2004) och Dorian Gray (2009). Kan nämna att Leonardo DiCaprio är med som producent.

Jag gillar idén att göra saga till skräck, men jag är inget fan av Twilight Sagan, och jag känner genast att denna film är för den yngre publiken. Foto och musik fungerar, precis som i Twilight. Men sen blir det inte så bra. Ibland känns Valerie som en blond Bella- Peter är Edward och Henry är lite av en Jacob...Twilightvarning!!! Jag tycker mig dra pralleller till the Village (2004) också. En by mitt ute i ingenstans, en ond varelse som ger skräck åt byborna. Jo, till och med en förståndshandikappad pojke finns med (Adrien Brodys roll som Noah Percy i the Village och Cole Heppells roll som Claude i denna film.)

Inte ens en cool skådis som Gary Oldman kan få till skräcken, han är mest elak och tråkig. Varulven som visar sig vara en i byn är ganska snyggt animerad...och visst tycker jag det är lite kul att klura på vem som är skurken. Men inga hoppscener och lite dåligt med saga i filmen...men de får med den klassiska biten om "farmor, va stora ögon du har...öron...tänder...osv"! Det är ett plus!

Men manuset håller inte och inte regin heller. Det blir aldrig läskigt på riktigt, det är romantiskt dravell mellan olika individer och början på berättelsen är inte genomarbetad alls och redan här tappar jag intresset. Det som verkade så lovande blev inte någonting...gör om och gör rätt!!!

Betyg 2.a
Red Riding Hood (2011)

Inga kommentarer: