måndag 21 februari 2011

Sanctum

Äventyrsfilm i grottor på Papua Nya Guinea, helt magiska landskap inne i grottorna och undervattensgrottorna Esa ala Caves. Ett dykarteam hamnar i knipa när ett oväder drar in över platsen. Det går inte att ta sig ut samma väg som de kom in. Denna film är fritt inspirerad av en verklig händelse.

James Cameron är inblandad i filmen (producerar) och eftersom han gjorde 3D succé med Avatar så tycker jag absolut att man kan ha lite förväntningar på den. Fotot är helt otroligt och 3D effekten lyfter filmen.

Men, men...det räcker inte. När man har lagt alla pengar på 3D och andra effekter så blir det ibland något annat som blir lidande... I detta fall är det dialogen, alltså delar av manuset man "struntar" i, och skådespelarna. Skådespelet blir på B-nivå och det är såpa-klass på det. Teamet känns osammansatt, de verkar inte gilla varandra. Det är sonen till den vresige fadern (spelas av Richard Roxburgh) som älskar livet i grottorna och under vattnet. Hela den delen är överspelad och icke trovärdig. Kanske skulle man ha letat känslan från the Big Blue (1988), mindre dialog och mystik över dessa speciellt individer som lever genom Jordens mirakel.

Sedan har vi mannen som finansierar hela expeditionen (spelas av Ioan Guffudd, känd från Fantastic Four och en usel skådis!) som tar det smarta beslutet att ta dit sin obstinata flickvän som älskar att lägga sig i fast hon knappt känner personerna hon just mött. Dessutom vet de om att en storm är i antågande, och ändå gör de som de gör...får mig att tänka "som man bäddar, får man ligga". De uppför sig ologiskt och oftast orealistiskt, speciellt flickvännen som säger emot proffsen i denna krissituation- jag menar "What the F*ck!". Det blir inte bättre när det dånas på med orkestermusik hela tiden. Ville de mörka något här? tänker jag när jag irriterar mig på det onaturliga ljudet som kommer lite här och där.

Nej, denna film hade potential, den hade kunnat blivit en mix av Titanic och Avatar på bra sätt...då tänker jag undervattensfoto, specialeffekter och äventyret i första hand. Man kunde tagit bort massvis med dialog och låtit bilderna få dra in oss i deras äventyr. Det hade inte kostat något. Naturens magi är underskattad i denna film! Istället sitter jag och blir irriterad och arg...det är en sååå deprimerande film, och det värsta är att jag har svårt att fatta tycke för någon av karaktärerna i historien.
Irriterad och likgiltig lämnar jag biografen, men tycker nog ändå att om man vill se filmen så skall den ses på bio. Detta är inte en DVD/TVfilm. Den skall ses i 3D!!!

Betyg: 2
Sanctum (2011)

Inga kommentarer: