måndag 7 februari 2011

The Kings Speech

Oscarsnominerad och jag hoppas den tar massa priser, för jag är helt förälskad i denna film. Det handlar om den stammande mannen som "råkar" vara prins...ja, han blir senare kung George VI. Det är Colin Firth som spelar huvudrollen och som en superstark biroll ser vi Geoffrey Rush som talpedagogen Lionel Logue. Frun/drottning Elisabeth spelas av Helena Bonham Carter, och Kung Edward VIII som egentligen skulle blivit kung men avsäger sig tronen spelas av Guy Pearce. Som ni ser så är det hur många duktiga skådisar som helst i filmen- men det fungerar bättre än vad jag någonsin kunde föreställa mig. För ljuset faller på hur det är att stamma och hur svårt det är att göra sig hörd när man har detta handikapp.

Det finns inga fel i denna film, den är nominerad för (1)Art Directing, (2)Cinematografi, (3)Kostym, (4)Manus för film, (5)Regi, (6)Klippning, (7)Musik, (8)Ljudmix- detta leder oss självklart fram till nomineringen (9)bästa film. Alla delar är så genomtänkta, dessutom är den nominerad i (10)manlig huvudroll, (11)manlig biroll och (12)kvinnlig biroll. Jag överdriver inte om jag säger att den är värd alla Oscar den är nominerad för- men ok, jag har inte hunnit sett alla Oscarsnominerade filmer ännu, det var en hel del som fått "bästa film" nomineringen...lite fel, tycker jag.

Kort sagt- man skall se denna film!

Betyg: 5
The King's Speech (2010)

Inga kommentarer: