torsdag 17 februari 2011

127 Hours

Platsen är Blue John Mountain (Blue Canyon) i Utah, USA. James Franco får gestalta Aron Ralston i denna film som basseras på hans memoarer "Vilja av Sten". Danny Boyle som gjorde succé med Slumdog Millionaire (2008) regisserar denna minst sagt svåra film.

Har man koll på Aron Ralston så vet man redan vad denna film handlar om. Han är en äventyrare med ett speciellt sinne för utmaning. 2003 händer dock det otänkbara. Han fastnar mellan en sten och en klippa. Ingen vet var han är och platsen han befinner sig på är inte välbesökt. 127 timmar spänderar han med sina tankar innan han tar beslutet att armen måste offras.

Filmen är snygg och det är en intressant historia. Filmen är ca 90min lång och det är på gränsen till för lång. Gillar man dessutom inte James Franco (vilket jag inte gör) så blir det lite jobbigt att stirra på honom så länge. Men det finns sarkastiska bitar och det är intressant hur han kommer sig själv närmare. När det är ca 20min kvar tar filmen en vändning och lyfter sig. Den är absolut värd att se, och jag tycker det är skoj att Arons bok blir film.

Alla äventyrare har säkert redan sett den, men jag tycker den når en större publik- jag hoppas det i allafall. Verkliga händelser är alltid fascinerande och när människor står för osannorlika beslutstaganden fångas vi direkt. Psykologi är uppslukande ibland.

Betyg: 4
127 Hours (2010)

Inga kommentarer: