onsdag 13 oktober 2010

Zero Kelvin- Kärlekens Fryspunkt

Ja, titeln kanske skrämmer mer än vad den ger...men så har ju inte filmtitlar varit Sveriges starka sida. Detta är ett svenskt/norskt kärleksdrama, som också är de filmer jag håller på avstånd, men detta är ett undantag. Den är annorlunda och jag skulle aldrig ha sett den om jag inte bara råkade zappa förbi i all hast bland alla filmkanaler jag har...och det fanns inget annat intressant så jag gav den en chans.

Henrik Larsen är poet och beger sig till Grönland för att jaga päls under en tid. Det är fattigt och han ser det som ett tillfälligt jobb så att han kan spara ihop pengar, han drömmer om att få gifta sig med sin älskade Gertrude. Resan blir en kamp på liv och död, och när jag skriver detta så känns det lite tamt, men den är annorlunda och gripande på sitt vis. Så ge den en chans om du har TV 1000 Nordic.

Zero Kelvin- Kärlekens Fryspunkt (1995) ikväll på TV 1000 Nordic kl. 21.00

Inga kommentarer: