måndag 25 oktober 2010

the Last Airbender


USA goes Japan...och det är inte James Cameronfilmen nu! Detta är en animerad serie från USA, men stilen är inspirerad från Japansk Anime. Serien gick 2005-2008 och är främst för barn. Nu är det spelfilm och mer för hela familjen. Det är snygga effekter när vi besäker de fyra nationerna Vatten, Eld, Luft/Vind och Jord. Allt kretsar kring de fyra elementen och andevärlden. Pojken Aang är den siste Avataren eftersom eldfolket för ca 100 år sedan fick reda på att näste avatar skulle komma ur luftriket/folket. Eldfolket beslutade att döda alla från luftriket, varför? Avundsjuka. Men alla är inte lika, vissa människor är vanliga och vissa har förmågan att tygla sitt element. Avataren kan behärska alla elementen.

Har jag avslöjat för mycket? Nej, då- man behöver ha lite förhistoria till filmen, jag har inte berättat så mycket om handlingen. Dessutom tror jag att de som ser denna film är fans av serien. Jag tycker den animerade serien är ganska mkt bättre, i denna film får vi följa "Book One: Water", det kommer alltså fler delar. Skådespelet är inte så bra, dialogen nästan kass, med vissa undantag. Det som räddar filmen är effekterna och kampsporten. De olika platserna är snygga och Aangs djur Appa är också snyggt designad. Men som sagt, den är bättre animerad och jag vet inte varför de gjorde en spelfilm av serien...samma sak med Dragon Ball- varför? Fast den här är bättre!

Betyg: 2
The Last Airbender (2010) bioaktuell

Inga kommentarer: