onsdag 3 februari 2010

Führerns Elit

Ikväll går det inget bra på TV, så jag plockar fram en DVD om andra världskriget...ja, igen. Men denna film är Tysk, och speglar historien genom en ung pojke som har en talang för att boxas. Han har dessutom blont hår och blå ögon och blir utvald till en speciell skola, Napola, där Hitler tränar sin elit.

Filmen är snyggt gjord, den har fått uppmärksamhet för sitt foto, och det är snygga bilder med effektful ljussättning. Skådespelet är också väldigt bra, de unga pojkarna på skolan får genomlida olika övningar som sätter sig på psyket. En annorlunda krigsfilm som går djupare in på individen än kriget.

2 kommentarer:

Karolina sa...

Hejsan!
Jag fick tips om din blogg via en kompis och tänkte jag skulle fråga. Hur blir man filmrecensient och vad krävs för att man ska lyckas?

Åsa Annerstedt sa...

Hej Karolina
Jag pluggade filmvetenskap och filmhistoria i USA på College, sedan har jag läst en del filmvetenskap i Sverige. Jag är själv utbildad till filmklippare och TV-fotograf...och jag fick mitt jobb på Sveriges Radio Dalarna genom att min lärare i Filmvetenskap tipsade om mig. Så jag tror inte det finns någon speciell väg att gå...bara man gillar film ;)