torsdag 11 februari 2010

Control

En film som, 2007, smet förbi mig, men som min lillebror senare tippsade om, och som jag nu tänker tippsa er om. Filmen handlar om sångaren, Ian Curtis, i bandet Joy Division som vid 23 års ålder tog sitt liv. Han var en energisk person som hade problem, som så många andra sångare, i både sitt profesionella och privata liv.

Filmen är gjord av den Holländske musikvideoregissören Anton Corbijn. Han har valt att berätta historien i svart/vit vilket passar väldigt bra. Som Ian Curtis ser vi den relativt okände Sam Riley som gör ett jättebra jobb. Filmen är 121 min lång och basseras på boken "Touching from a Distance" som är skriven av hans fru Deborah Curtis. I filmen spelas Debbie av Samantha Morton. (Jag kan tillägga att det är en hel del musik med i filmen.)


Control (2007) visas ikväll på SVT 2 kl. 22.45

Inga kommentarer: