tisdag 16 februari 2010

Farsan

Joseph Fares kommer med en ny komedi, efter Jalla, Jalla (2000), Kopps (2002), Zozo (2005) och Leo (2007) så är det dags igen. Farsan Aziz, spelas av Jan Fares som är Josephs far (Jan Fares var även med i Jalla, Jalla). Aziz son Sami tycker att det är dags för farsan att hitta en tjej, Aziz tycker det är dags för Sami och Amanda att ge honom ett barnbarn. Men Sami och Amanda har svårt att få till det, och Sami kan inte stå rakryggad och berätta sanningen för Aziz...ja, det blir inte så bra- mer bedrövligt och pinsamt än komiskt.

Cykelhandlare, och Aziz chef, Jörgen (Torkel Pettersson) är en mesig person som är rädd för at bli lämnad ensam, ganska rolig men helt skruvad karaktär, som Aziz skall göra till man. Denna del i historien fungerar relativt bra tycker jag, och är behållningen av filmen. Det finns komiska inslag, men det som visats på förhandsvisningen, preview, är det som är roligt i filmen. De bitar som skall vara allvarliga blir inte bra, historien håller inte fullt ut. Det är många bitar om ensamhet och kärlek, men de vävs inte ihop på ett bra sätt.

Platt fall för Joseph Fares, igen. Jag tyckte inte Leo var en bra film heller, men det var mer ett experiment som film, och var intressant på det sättet. Denna film når absolut inte upp till Jalla, Jalla och Kopps- men den hade potensial, och jag ville verkligen gilla filmen när jag satt mig i biofotöljen...men icke...Dessutom har de skrivit ut "en ny skön rulle av Joseph Fares" på affishen...det kan väl inte dem avgöra själva...?

2.a till Farsan (2009)

1 kommentar:

Johan Jakobsson sa...

Det var jävligt trist att läsa, jag hade verkligen sett fram emot denna filmen...... Jag väntar med att kolla på den på dvd istället.