lördag 25 juli 2009

Harry Potter and the Half-Blood Prince, 4.a




Daniel Radcliffe som spelar Harry Potter i alla filmer har hunnit blivit 20 år...och hans rival Draco Malfoy som spelas av Tom Felton har hunnit bli 22 år. För det är just det som är lite av problemet med Harry Potter filmerna. Jag tycker absolut att man skall hålla kvar vid samma skådespelare om det går när man gör uppföljare. Men nu är det värkligen på gränsen att det fungerar. Dessutom skall det komma två till Harry Potter filmer.

Idenna film har man valt att bygga lite på komik, eftersom den slutar sååå tragiskt, och det är den romantiska komiken som står i centrum. Jag tycker detta fungerar jättebra eftersom alla börjar se så gamla ut så skulle det vara konstigt om det inte fanns romatik runt ungdommarna. Det är ju ingen hemlighet att Ginny Weasley och Harry Potter har slängt romantiska blickar till varandra i allafall två filmer tidigare. Inte ror jag många har missat att Hermione har varit smygkär i Ron sedan film ett. I denna filmen tar man vara på det på ett gulligt och komiskt sätt, kanske uppskattas detta mer av tjejer än av killar, vad vet jag?

Det brukar ju också dyka upp en ny lärare ibland i filmerna, vi mins Kenneth Branagh som professor Gilderoy Lockhart i "Harry Potter and the Chamber of Secrets" (2002). I denna film är det Jim Broadbent som Professor Horace Slughorn som får äran. Annars har man lagt fokus självklart på våra tre hjältar och Draco Malfoy, dessutom har Dumbledore en nyckelroll i denna film. Även Snape får stå i centrum bredvid Draco.

Denna film blir trotts humor och hemskheter, bra specialeffekter som alltid och upperligt skådespeleri fårn Daniel Radcliffe (som jag inte viste att han hade i sig) en transportsträcka inför de sista filmerna. Men jag kan knappt hålla mig tills nästa filmen kommer.

Inga kommentarer: